comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Pere Giménez | Actualitzat el 27 Juliol 2015 a les 20:49

Any rere any, els diaris digitals en català van incrementant audiències, superant periòdicament les seves respectives marques i guanyant pes en el mapa comunicatiu. A l’hora de comptar usuaris únics, però, cal tenir en compte d’on provenen aquests. I és que les principals capçaleres sumen al seu còmput global lectors que no han fet clic en les seves pàgines. Una altra manera de sumar visitants més enllà dels continguts que s’ofereixen i/o les estratègies a l’hora de distribuir-los.

Així, a l’engròs, hi ha tres maneres diferents de comptabilitzar navegants aliens. Tres modalitats que, intencionadament o no, a banda d’ajudar a la circulació de lectors, fan incrementar les audiències dels principals mitjans.

Per una banda tenim els digitals que, naturalment, sumen els lectors de capçaleres pròpies, aquelles que pertanyen al mateix mitjà/grup i que tenen certa autonomia i una denominació diferent. Després ens trobem els que incorporen usuaris de mitjans amb algun tipus de vinculació (afectiva, històrica o via franquícia) amb la capçalera principal. I finalment, els que teixeixen algun tipus d’aliança amb tercers, ja sigui per complementar els continguts, per comptabilitzar més usuaris únics, o per ambdues coses.

Per a aquesta darrera modalitat, el mitjà principal ha de presentar un contracte de cessió entre empreses dins del paquet de requisits que demana OJDinteractiva per accedir a fer el mesurament.

A continuació, fem un cop d’ull als diferents models i com repercuteixen en les audiències amb dades corresponents al maig dels cinc mitjans que van encapçalar la classificació dels diaris digitals en català.

El diari líder dels darrers mesos és Nació Digital, de qui al rànquing mensual d’OJDinteractiva hi apareixen cinc capçaleres auditades. Així, al maig, va sumar 2.462.918 usuaris únics, dels quals 460.173 corresponien a delCamp.cat; 366.181 a Adolescents.cat; 127.768 a Osona.com; 53.167 a elRipollès.info, i 33.105 a Nació Granollers.

Nació Digital utilitza les tres modalitats esmentades. En conjunt, el mitjà aixopluga unes 25 edicions entre territorials i temàtiques, la gran majoria pròpies, i totes sota el mateix patró. D’alienes hi ha delCamp.cat, el director de la qual, Guillem Ramos-Salvat, tenia una vinculació personal amb Nació Digital abans d’impulsar el seu propi mitjà; Adolescents.cat, creada amb la contribució de ND, que hi manté una petita participació; i Catorze.cat, el digital impulsat per Eva Piquer que ajuda a completar l’oferta cultural del grup.

A banda, Nació Digital té tres franquícies territorials (Manresa, Solsona i Granollers), un model que ha anat perdent pes dins el grup. Segons explica el seu editor, Miquel Macià, algunes edicions de proximitat van sorgir amb aquest format, però ND les va anar absorbint conforme no podien subsistir de forma autònoma.

Malgrat l’àmplia xarxa d’edicions, Nació Digital no les audita totes individualment (sí que compten en el còmput global), i només ho fa amb aquelles que són líders en el seu àmbit per poder acreditar audiències de cara a la publicitat. En aquest sentit, properament preveu incrementar les edicions mesurades per OJD.

Per la seva part, Directe.cat, que al maig va ser cinquè amb 608.258 usuaris únics, és un exemple de mitjà nodrit d’aliances externes. Per una banda, amb tres capçaleres mitjançant les quals busca bastir un mapa informatiu dels Països Catalans, com són La Veu del País Valencià (144.025 usuaris únics); dBalears (99.177), i La Clau de la Catalunya Nord (47.206).

Tres acords segellats en el darrer any que han fet possible que Directe.cat hagi experimentat un considerable salt en el nombre de visites. Les aliances no consisteixen a intercanviar continguts entre capçaleres (en el sentit de publicar els respectius articles), sinó que l’objectiu és simplement autopromocionar-se, segons explica el seu editor, Joan Puig.

A banda, Directe.cat també té acords amb AraGirona (76.918 usuaris únics) i l’editora de Contrapunt (26.209), AraVallès (10.119) i el més recent AraGranollers (2.274). Unes aliances que tenen l’origen en l’intent, fa cinc anys, de bastir una xarxa de diaris digitals de proximitat.

Quant a l’Ara.cat, que durant molts mesos havia liderat el rànquing d’OJD abans de ser superat per Nació Digital, en les seves xifres (2.080.655 usuaris únics al maig) hi ha inclosos els lectors registrats per les franquícies AraBalears (149.235) i AraAndorra (22.289). Dos mitjans amb editores pròpies que segueixen els mateixos criteris i disseny que la capçalera mare, i que informativament serveixen per completar un mapa comunicatiu en català sota la marca Ara, que també té edició del País Valencià, en aquest cas pròpia (i sense mesurament).

VilaWeb manté acords amb tres mitjans associats que complementen els seus continguts en l’àmbit cultural. Així, entre els 1.547.899 usuaris únics que el digital dirigit per Vicent Partal va registrar al maig, s’hi compten els 111.500 de Núvol.com (que ja va néixer vinculat a VilaWeb, on hi té ubicada la seva redacció); els 67.290 de la plataforma especialitzada en cultura i oci de proximitat Surtdecasa.cat (que s’hi va associar al març), i els 32.518 de Teatre Barcelona.

Finalment, El Punt Avui, que al maig va assolir els 1.168.557 usuaris únics (fins aleshores la seva xifra més alta), per una banda comptabilitza els lectors de capçaleres d’altres editores, però amb una llarga i intensa vinculació al grup Hermes, com són L’Esportiu (62.194), L’Econòmic (17.983) i Catalunya Today (sense mesurament d’OJD).

Per altra banda, també hi suma els navegants de Reus Digital (64.890 usuaris únics), que mitjançant un acord de l’abril de 2014 s’encarrega de les informacions del Baix Camp per a El Punt Avui.

Finalment, elpuntavui.cat també incorpora els usuaris de Descobrir (95.001), Sàpiens (66.160) i Cuina (56.704). Això respon a un acord més ampli de finals de 2013 pel qual Sàpiens Publicacions proveeix de continguts els mitjans d’Hermes a canvi d’una difusió dels seus productes. 

 

Article publicat en el núm. 3 de la revista Comunicació 21 (juliol 2015).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i Col·legi insten els mitjans a seguir les recomanacions sobre la cobertura d'atemptats

Arran de l'atemptat a Barcelona i Cambrils, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el [...]

Tornem el 31 d’agost

Amb motiu de les vacances d’estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

Educació en comunicació: l'assignatura pendent

"Resulta inconcebible que en la cultura de la imatge i de les narratives audiovisuals [...]

Consens parlamentari per modificar la governança de la CCMA i el CAC

Tots els grups parlamentaris han acordat de manera unànime tornar al consens a l'hora [...]

La difusió dels diaris en paper es redueix un 9,65%

La pèrdua de difusió dels diaris impresos persisteix. El 2016, a Catalunya, les Illes Balears [...]

À Punt cerca continguts audiovisuals d’entreteniment, culturals i divulgatius

La Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, la mercantil encarregada del funcionament d'À [...]

IB3 integra les redaccions d'esports de ràdio i televisió

La direcció d'IB3 ha decidit apostar per la convergència de mitjans i el model [...]

La diversitat en les indústries culturals centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 43 de Quaderns del CAC, que [...]

betevé treu a concurs un programa sobre persones amb discapacitat

betevé ha obert una convocatòria per escollir un projecte audiovisual sobre persones amb [...]

En marxa el 5è concurs de guió de projectes transmèdia

Guionistes Associats de Catalunya i el Mercat Audiovisual de Catalunya han posat en marxa la [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.