Les demandes dels grans grups mediàtics han estat escoltades per la Comissió Europea, que ha fet un primer pas per permetre que les empreses periodístiques puguin reclamar a plataformes digitals i pàgines en línia “compensacions” per compartir o explotar fragments dels seus continguts. És a dir, que puguin cobrar d’agregadors de notícies com ara Google News o de plataformes com YouTube. 

L’Executiu comunitari ha presentat una sèrie de propostes per “modernitzar” la normativa sobre propietat intel·lectual i copyright, entre les quals s’inclou la d’atorgar a les empreses editores de notícies els anomenats “drets connexos”: aquells que tenen per objectiu “protegir els interessos legals de persones físiques o jurídiques que contribueixen a un contingut accessible al públic”.

La CE destaca que, al ser reconegudes jurídicament com a titulars de drets, les editores i operadores “es trobaran en una millor posició per negociar l’ús dels seus continguts amb els serveis en línia que els utilitzen o hi ofereixen accés, i en millors condicions per lluitar contra la pirateria”. El projecte de directiva també obliga editores i productores a ser “transparents” i informar autors, artistes i intèrprets dels beneficis obtinguts amb les seves obres.

Continguts audiovisuals online per a tots els estats membres

Les propostes de la Comissió s’emmarquen en la seva estratègia per assolir un mercat únic digital. En aquesta línia, també es vol introduir un “mecanisme jurídic” perquè els organismes de radiodifusió puguin obtenir més fàcilment les autoritzacions necessàries dels titulars dels drets per transmetre programes en línia en altres estats membres de la UE. Es refereix als programes que s’emeten al mateix temps per televisió i internet, així com els serveis de TV diferida. Així doncs, en lloc d’haver de negociar individualment amb cada titular de drets país per país, es podran obtenir les llicències de les entitats de gestió col·lectiva que representin als titulars. 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram