Els mitjans de la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals van registrar el 2015 un volum de negoci de 48.787.700 euros, el que representa un increment del 2,4% respecte els 47.641.600 euros de l’any anterior. Així ho indica la segona edició del Llibre blanc de les revistes i la premsa en català, realitzat per Media Hotline. El treball analitza l’estat de les 615 capçaleres, 334 de les quals en format paper i 281 en digital.

Dels ingressos, 15.833.300 euros provenen de la difusió (-1,3%); 31.176.300 euros de la publicitat (+4%), i 1.778.100 euros corresponen a altres ingressos (+14,4%). Així doncs, la publicitat representa el 64% dels ingressos, mentre que la difusió és el 32,3%.

L’estudi constata que el paper segueix sent la base del model de negoci. Així, del total de facturació de l’any passat, 46.398.000 euros els van generar els mitjans impresos, un creixement de l’1,56% respecte els 45.684.000 del 2014. En aquest cas, 15.698.000 són ingressos per difusió (-1,37%); 29.037.000 euros provenen de la publicitat (+2,53%), i 1.663.000 corresponen a altres ingressos (+14,85%).

Per la seva part, les publicacions digitals van facturar 2.389.700 euros, un increment del 22,07% en comparació amb els 1.957.600 euros de l’exercici anterior. Del total, 135.300 euros van ser ingressos per difusió (+34,23%); 2.139.300 per publicitat (+22,19%), i 115.100 euros en concepte d’altres ingressos (+8,58%).

El nombre de treballadors creix un 1,5%

El Llibre blanc indica que, l’any passat, en el conjunt de publicacions de la Federació hi van treballar 2.497 persones, un 1,5% més que el 2014. Dels treballadors, 1.465 estaven en nòmina (+1,8%) i 1.032 eren col·laboradors (+1,1%). Dels primers hi havia 314 persones amb càrrecs directius (-0,6%); 631 treballadors de la redacció (+0,3%), i 520 en altres tasques (+5,2%).

Cal destacar que, mentre en la direcció el percentatge d’homes i dones és de 60,5% i 39,4%, respectivament (els homes baixen nou dècimes i les dones les pugen respecte el 2015), en la redacció s’equilibra fins al 54 i el 46% (els homes pugen quatre dècimes i les dones les retrocedeixen), i en la resta de personal se situa en el 46,3 d’homes i el 53,7% de dones (els homes guanyen cinc dècimes i les dones les perden).

De les publicacions en paper, durant el 2015, les capçaleres impreses gratuïtes van distribuir 27.373.601 còpies (una mitjana de 1.200.175 per número), i les de pagament en van difondre 13.194.779 (471.237 per número), de les quals un 37,7% a través del quiosc i un 48,1% via subscripció. Per la seva part, el conjunt de publicacions digitals va registrar 7,6 milions d’usuaris únics de mitjana mensual, un increment del 40,7% respecte els 5,4 milions de 2014.

Finalment, el Llibre blanc destaca que l’estat anímic del sector és “alt”. En concret, el 44,9% dels entrevistats diu que el 2015 va acabar millor del previst; el 36,7% assegura que el 2016 ha començat millor que l’any passat, i el 54% pronostica que aquest any acabarà millor. 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram