Barcelona compta actualment amb 339 quioscos de premsa, dels quals només 289 estan oberts, el que implica una reducció del 27,6% respecte el 2011, quan n’hi havia 399, segons El País. Fa dos anys es van retirar 50 quioscos de la via pública, coincidint amb la darrera renovació de les llicències, vàlida fins al 2030.

L’estiu de 2015, la ciutat comptava amb 349 quioscos, dels quals 20 estaven tancats. Aleshores, l’Ajuntament va anunciar un pla estratègic per definir les línies a seguir en el procés de renovació i modernització d’aquests establiments, el qual està en procés d’elaboració.

La supervivència dels quioscos topa amb tres dificultats: la davallada de les vendes de publicacions en paper; les limitacions per vendre altres productes, i les exigències de les quatre empreses de distribució que dominen el mercat, segons explica a El País Cristina Anés, presidenta de l’Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona i Província. L’entitat calcula que un quiosquer ha d’aportar de mitjana 12.000 euros de fiança per rebre els productes de les distribuïdores, més unes quotes setmanals de fins a 100 euros.

Els titulars de les llicències paguen un cànon de 1.731 euros anuals, excepte els onze quioscos de premsa de la Rambla, que paguen 9.372 euros, i els de passeig de Gràcia i plaça Catalunya, que abonen una quota de 6.477 euros.

La gran majoria de quioscos són de titulars d’una sola llicència. Les excepcions són l’APVPBP, que té dos establiments, i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, amb tretze. Els quioscos del CPC estan situats al centre de la ciutat, entre el passeig de Gràcia i la Rambla i passeig de Gràcia, són una concessió heretada de l’Associació de Premsa de Barcelona, i des de fa uns anys representen un maldecap econòmic. 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram