Els dos canals privats de TDT en obert dirigits al públic infantil, Boing i Disney Channel, van superar els 750 anuncis al dia i els 30 per hora del 10 de novembre al 10 de desembre de 2016, coincidint en part amb la campanya de Nadal. Una concentració publicitària només superada –i no per molt– per les dues principals cadenes generalistes, Telecinco i Antena 3, segons recull un informe del Consell Audiovisual d’Andalusia.

En concret, durant el període analitzat, Antena 3 va encapçalar el rànquing d’insercions amb un total de 24.798 anuncis (800 per dia i 33 per hora). Per darrere van quedar Telecinco, amb 23.771 anuncis (767 per dia i 32 per hora); Boing, amb 23.469 espots (757 per dia i 32 per hora); i Disney Channel amb 23.26 insercions (750 per dia i 31 per hora).

Les següents cadenes ja es troben a força distància: Nova, amb 20.209 anuncis (652 per dia i 27 per hora); Neox, amb 19.537 (630 per dia i 26 per hora); Cuatro, amb 17.692 (571 per dia i 24 per hora), i laSexta, amb 16.833 anuncis (543 per dia i 23 per hora).

Reflexió sobre la sobreexposició

Per al CAA, aquesta pressió publicitària en els canals infantils tan propera a la de les televisions generalistes “exigeix una reflexió sobre les conseqüències que aquesta sobreexposició diària pot tenir sobre aquest grup de població especialment vulnerable”. Entre elles, cita “el foment del consumisme des d’edats molt primerenques, l’assumpció d’estereotips, i l’adicció a les marques i productes que s’anuncien en televisió”.

L’ens regulador andalús subratlla que Boing i Disney Channel reforcen la seva intensitat comercial els caps de setmana i en les franges horàries de major audiència infantil, que es corresponen amb el matí i la tarda.

Tot i que l’estudi analitza un període que coincideix amb part de la campanya de Nadal de joguines, el CAA remarca el nombre d’anuncis que emeten les cadenes infantils estatals la resta de l’any també és elevat. Així, en el conjunt 2015, Disney Channel va emetre uns 600 anuncis per dia, i Boing uns 500, ocupant els llocs 12è i 13è en el rànquing d’intensitat publicitària.

La Llei general de comunicació audiovisual només estableix limitacions sobre el contingut respecte als anuncis que s’emeten en horari protegit, però no preveu restriccions quantitatives per als canals infantils, regint els mateixos 12 minuts per hora que en les cadenes generalistes (a banda del patrocini, l’emplaçament de producte i la telepromoció si aquesta última no supera els tres minuts per hora).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram