comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 08 Març 2018 a les 19:46

Un informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya indica que les dones van disposar del 27,3% del temps de paraula en el conjunt dels principals informatius de televisió i ràdio durant el 2017. Aquest percentatge suposa una reducció d'1,4 punts respecte al 28,7% de temps de paraula que reflectien les dades de 2016.

Per mitjans, l'any passat, les dones van tenir un 28,9% del temps de paraula als informatius de TV3 (una reducció de 2,2 punts en comparació al 2016); un 27,7% a TVE Catalunya (–2,1); el 25,3% a 8tv (–0,5); el 25,2% a Catalunya Ràdio (–1,2), i un 25,9% a RAC1, els únics on creix (+1,2).

El nou informe del CAC analitza els Telenotícies migdia i vespre de TV3; L'informatiu migdia de TVE Catalunya; el programa 8 al dia de 8tv; i els informatius Catalunya migdia de Catalunya Ràdio i 14/15 de RAC1. Les dades corresponen als nou primers mesos de 2017.

Representació segons el rol

El CAC també analitza la condició sota la qual s'apareix als mitjans. En tots els casos les dones tenen menys temps de paraula que els homes, i només en el rol d'actors ocasionals (quan s'intervé en una informació de manera circumstancial i a partir d'un punt de vista personal) es tendeix a l'equilibri, amb un 41,1% elles i un 58,9% ells. Amb tot, suposa un retrocés respecte a l'informe corresponent a 2016, quan les dones superaven els homes (54,1% a 45,9%).

A banda del rol d'actors ocasionals, les dones també sobrepassen la mitjana de temps de paraula (el 27,3%) en el món sanitari (36,5%), el món associatiu (36,5%), universitats i ensenyament (32,2%) i associacions i col·lectius professionals (29%). La pitjor presència l'obtenen en l'àmbit de religions i esglésies no catòliques (2,5%), actors esportius (6,7%), organitzacions empresarials (8,8%), associacions de veïns i veïnes (9,6%) i Església catòlica (11%).

Representació per temàtica

L'informe també mostra els àmbits temàtics sobre els quals parlen dones i homes als principals informatius catalans de televisió i ràdio. Com en el cas dels rols, elles també tenen menys temps de paraula en tots i cadascun dels temes. Els únics camps on les dones superen el llindar del 40% i s'acosten a la paritat són educació i ensenyament (48%) i sanitat (45,7%).

Per la seva part, els àmbits temàtics on les dones tenen menys temps de paraula són ciència i tecnologia (17,2%), economia i negocis (20,7%), mitjans de comunicació i telecomunicacions (20,8%), crònica internacional (21,9%) i crònica política (24,5%).

Representació política

El treball del CAC para especial atenció a la presència de dones i homes en l'àmbit polític. En aquest camp elles tenen un 25,4% del temps de paraula i ells el 74,6%, percentatges que representen una lleugera millora en comparació al 2016 (24,8% i 75,2%, respectivament).

Per mitjans, les dones assoleixen el 25,3% del temps de paraula en l'àmbit polític en els informatius de TV3 (1,2 punts més que el 2016); el 25,4% a TVE Catalunya (–2,3); el 23,1% a 8tv (+0,9); el 25,5% a Catalunya Ràdio (–0,8), i el 26,8% a RAC1 (+2,5).

La presència de dones polítiques és més alta en altres formats com són els debats, amb una mitjana del 44,1% (creix 2,5 punts respecte al 2016). En aquest cas, la diferència entre mitjans és més notòria: a TV3 el percentatge és del 43,7% (–3,6); a TVE Catalunya del 40% (+0,5); a 8tv de 25% (+6,8); a Catalunya Ràdio del 46,2% (+6,1), i a RAC1 del 33,3% (+4,3).

Pel que fa a la presència de dones polítiques en el format entrevista, la mitjana es queda en un 28,8% (+1,2). Aquí TV3 assoleix un percentatge del 29,9% (+0,5); TVE Catalunya el 17,5% (–19); 8tv el 26,9% (–1,7); Catalunya Ràdio el 28,6% (+2,8), i RAC1 el 29,2% (+2,6).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornem el 31 d'agost

Amb motiu de les vacances d'estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

La ràdio: un model d'èxit dels mitjans en català que va a més

En les dinàmiques de les audiències dels mitjans sempre destaca el fet que qui va primer [...]

Fake news, algoritmes i bombolles informatives centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 44 de Quaderns del CAC [...]

La CNMC adverteix els magazins d'Atresmedia i Mediaset pel tractament del 'cas Gabriel'

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha requerit a Atresmedia i Mediaset perquè [...]

Convocat el 12è premi Paco Rabal de periodisme cultural

La Fundació AISGE (Artistes Intèrprets, Societat de Gestió) ha posat en marxa la 12a edició [...]

Rosa Mª Mateo recupera Fran Llorente com a director de projectes i estratègia de RTVE

L'administradora única provisional de RTVE, Rosa María Mateo, ha incorporat a la cúpula [...]

L'ICEC convoca cinc línies de subvencions per al foment de l'audiovisual

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria de cinc línies de [...]

El CAC denega la modificació accionarial d'Olot TV

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha denegat l'autorització per a la modificació de [...]

De la ràdio per a tothom a la ràdio personal: el podcast

Si el vídeo viu profunds canvis pel que fa als hàbits de consum, que de mica en mica va [...]

La CCMA licita la creació de produccions audiovisuals de màrqueting

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha obert el procés de licitació del servei de [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.