comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 08 Març 2018 a les 19:46

Un informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya indica que les dones van disposar del 27,3% del temps de paraula en el conjunt dels principals informatius de televisió i ràdio durant el 2017. Aquest percentatge suposa una reducció d'1,4 punts respecte al 28,7% de temps de paraula que reflectien les dades de 2016.

Per mitjans, l'any passat, les dones van tenir un 28,9% del temps de paraula als informatius de TV3 (una reducció de 2,2 punts en comparació al 2016); un 27,7% a TVE Catalunya (–2,1); el 25,3% a 8tv (–0,5); el 25,2% a Catalunya Ràdio (–1,2), i un 25,9% a RAC1, els únics on creix (+1,2).

El nou informe del CAC analitza els Telenotícies migdia i vespre de TV3; L'informatiu migdia de TVE Catalunya; el programa 8 al dia de 8tv; i els informatius Catalunya migdia de Catalunya Ràdio i 14/15 de RAC1. Les dades corresponen als nou primers mesos de 2017.

Representació segons el rol

El CAC també analitza la condició sota la qual s'apareix als mitjans. En tots els casos les dones tenen menys temps de paraula que els homes, i només en el rol d'actors ocasionals (quan s'intervé en una informació de manera circumstancial i a partir d'un punt de vista personal) es tendeix a l'equilibri, amb un 41,1% elles i un 58,9% ells. Amb tot, suposa un retrocés respecte a l'informe corresponent a 2016, quan les dones superaven els homes (54,1% a 45,9%).

A banda del rol d'actors ocasionals, les dones també sobrepassen la mitjana de temps de paraula (el 27,3%) en el món sanitari (36,5%), el món associatiu (36,5%), universitats i ensenyament (32,2%) i associacions i col·lectius professionals (29%). La pitjor presència l'obtenen en l'àmbit de religions i esglésies no catòliques (2,5%), actors esportius (6,7%), organitzacions empresarials (8,8%), associacions de veïns i veïnes (9,6%) i Església catòlica (11%).

Representació per temàtica

L'informe també mostra els àmbits temàtics sobre els quals parlen dones i homes als principals informatius catalans de televisió i ràdio. Com en el cas dels rols, elles també tenen menys temps de paraula en tots i cadascun dels temes. Els únics camps on les dones superen el llindar del 40% i s'acosten a la paritat són educació i ensenyament (48%) i sanitat (45,7%).

Per la seva part, els àmbits temàtics on les dones tenen menys temps de paraula són ciència i tecnologia (17,2%), economia i negocis (20,7%), mitjans de comunicació i telecomunicacions (20,8%), crònica internacional (21,9%) i crònica política (24,5%).

Representació política

El treball del CAC para especial atenció a la presència de dones i homes en l'àmbit polític. En aquest camp elles tenen un 25,4% del temps de paraula i ells el 74,6%, percentatges que representen una lleugera millora en comparació al 2016 (24,8% i 75,2%, respectivament).

Per mitjans, les dones assoleixen el 25,3% del temps de paraula en l'àmbit polític en els informatius de TV3 (1,2 punts més que el 2016); el 25,4% a TVE Catalunya (–2,3); el 23,1% a 8tv (+0,9); el 25,5% a Catalunya Ràdio (–0,8), i el 26,8% a RAC1 (+2,5).

La presència de dones polítiques és més alta en altres formats com són els debats, amb una mitjana del 44,1% (creix 2,5 punts respecte al 2016). En aquest cas, la diferència entre mitjans és més notòria: a TV3 el percentatge és del 43,7% (–3,6); a TVE Catalunya del 40% (+0,5); a 8tv de 25% (+6,8); a Catalunya Ràdio del 46,2% (+6,1), i a RAC1 del 33,3% (+4,3).

Pel que fa a la presència de dones polítiques en el format entrevista, la mitjana es queda en un 28,8% (+1,2). Aquí TV3 assoleix un percentatge del 29,9% (+0,5); TVE Catalunya el 17,5% (–19); 8tv el 26,9% (–1,7); Catalunya Ràdio el 28,6% (+2,8), i RAC1 el 29,2% (+2,6).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Arxivada la denúncia de la Fundació Franco contra 'El intermedio'

La Fiscalia de Madrid ha arxivat les diligències obertes per la denúncia de la Fundació [...]

TV3 i la Filmoteca produeixen una docusèrie sobre la història del cinema català

El 7 de gener TV3 estrenarà la docusèrie La gran il·lusió. Relat intermitent del cinema [...]

El Consell de la Informació insta a no simultaniejar periodisme i publicitat

El Consell de la Informació de Catalunya ha reiterat de nou "la importància de no [...]

El 'boom de la publicitat' protagonitza una exposició al Museu del Disseny

El Museu del Disseny de Barcelona ha programat l'exposició El boom de la publicitat. Reclams [...]

L'Institut Barcelona Esports licita la gestió del web i les xarxes socials

L'Institut Barcelona Esports ha obert el procés de licitació per adjudicar els serveis de [...]

Josep Vilar deixa el consell de govern de la CCMA

Nova vacant al consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. El [...]

La plantilla d'À Punt configura el seu primer comitè d'empresa

La plantilla de la Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, l'empresa que gestiona À Punt [...]

El Periódico crea una xarxa d'expertes per assolir la paritat en els articles d'opinió

El diari El Periódico ha posat en marxa una xarxa d'expertes amb l'objectiu de millorar la [...]

Una jornada aborda l'assetjament a les dones periodistes a les xarxes

El Museu del Disseny de Barcelona acull aquest dimarts, a les 18 h, la jornada #assetjament [...]

'La Marató' bat rècords amb una recaptació de 10.715.430 euros

La 27a edició de La Marató de TV3 va acomiadar la transmissió a la 1.45 h de la matinada amb [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.