comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Estanis Alcover i Martí | Actualitzat el 01 Agost 2017 a les 07:57

El Butlletí de l'AMIC ens explicava fa uns dies que ja hi ha unes màquines expenedores en què pots comprar 'm'agrada' i seguidors d'Instagram. Tan fàcil com aconseguir 100 'm'agrada' per un dòlar! El treball afirma que molts joves ni ho dubten i per tal d'obtenir aquesta mercaderia virtual paguen el que sigui. Joves, diu? I els que no són joves. Quin nou mercat s'ha obert tan apetitós per enganyar el consumidor.

Quants professionals no pagaran per obtenir uns quants centenars, o potser milers, de followers a Instagram? Sembla que ara ja es pot fer en un tancar i obrir d'ulls en màquines situades estratègicament en nou ciutats russes i una altra a Praga, de moment. La història acaba de començar. Aquests originals quioscs de recàrrega de followers i 'm'agrada', creats per l'empresa Snatap, estan destinats a estendre's com l'escuma.

A més d'incrementar la popularitat cibernètica d'una marca o d'un particular, amb aquestes màquines expenedores també es poden imprimir les millors fotos de cada compte particular d'Instagram i editar-les amb diversos filtres i divertits fons. Des de fa una setmana, les màquines també permeten comprar seguidors en altres xarxes com VK, molt popular a Rússia, i es diu que Twitter és el nou objectiu.

Queda confirmada l'especulació que corria per la xarxa des del passat mes de juny: hi ha tot un negoci al voltant dels 'm'agrada', els seguidors, i l'abast en línia en general. S'ha obert el mercat negre muntat al voltant dels likes.

Si una app té moltes opinions positives, serà més probable que més gent se la instal·li. Quan més gent prem 'm'agrada' en un vídeo de Facebook, és més probable que es torni viral. Si un influencer té molts seguidors, pot aconseguir contractes o simplement ser més famós. Si un periòdic digital assoleix més i més seguidors, la publicitat caurà com una fruita madura.

Així que és lògic que s'hagi creat tota una indústria al voltant d'aconseguir aquestes interaccions en xarxes socials; ja no estem parlant de petits cors en un post, estem parlant de guanyar o perdre molts diners, diners de veritat.

És per això que hi ha tot tipus de mètodes per aconseguir aquestes interaccions de manera artificial; des de brossa a complexos sistemes per realitzar connexions al voltant de tot el món, passant per una cosa tan simple com pagar a gent real per prémer 'm'agrada' en diferents comptes. Sí, la professió de 'polsador de like és una cosa que existeix en aquest món. I que ens enganya com a xinesos, naturalment.

Fins ara, tothom entenia que aquests serveis normalment no eren publicitats; es tractava d'un mercat negre de likes en tota regla, però diguem-ne discret. Ara, però, ha sortit a la llum per a tutti pleni. Es poden aconseguir contactes per entrar en la roda comercial i aprofitar-los per al nostre projecte fent la feina ben feta... o bé podem anar a una màquina en un centre comercial –després ben segur que també ho veurem online– per comprar uns centenars o uns milers de likes.

Comprar seguidors és una mala pràctica que ve de lluny. De fet, és tan dolenta que al marge que pugui donar bon resultat, perjudicarà greument la imatge del comprador tan aviat com es conegui el frau. Fins ara s'han comprat seguidors "de manera professional", com vaig escoltar a un guru del tema, no necessàriament oferint una compensació econòmica; també és possible aconseguir aquest "favor" amb premis en espècie o amb enllaços. Per dir-ho així, fins ara comprar podia significar simplement "acordar" el seguiment recíproc.

No obstant això, hi ha veritables granges d'usuaris i perfils de xarxes socials a punt per ser adquirides i incorporades a la nostra xarxa. Hi ha negocis que es dediquen a vendre paquets de seguidors a les principals xarxes socials, paquets que parteixen de 1.000 seguidors i poden arribar fins a 100.000. Increïble? Sí.

Ara, a més, ja tenim la màquina. I em sorprèn, i molt, que aquestes màquines funcionin en centres comercials i es publicitin com a una eina capaç d'esquivar les proteccions d'Instagram (i ara venen darrere més xarxes) i altres serveis. Pel que diu el Butlletí de l'AMIC, la màquina funciona de manera senzilla gràcies a la seva gran pantalla tàctil, i a sobre és barata. S'estan oferint per la cara likes per falsejar el nombre de seguidors d'un compte, aquests ben reals, a bon preu i sense complicitats.

Es posa a l'abast de tothom, doncs, com aconseguir més seguidors autèntics. Molts serveis i apps fan servir aquest mètode d'altres maneres –algunes francament imaginatives– per "arrencar", ja que començar des de zero sol ser molt difícil, i situar-se en una cursa amb alguna possibilitat, encara més.

Estem davant un fenomen semblant al de la màquina que permet descarregar pel·lícules a la nostra memòria USB; aquesta màquina per comprar likes d'Instagram i segurament Twitter demostra el mercat alternatiu que han creat les últimes modes. I com la novetat s'extrapola ràpidament al món professional. És d'esperar que l'honestedat imperi en el món de la premsa digital catalana i la transparència no sigui bandejada. Només un control rigorós i estricte en el mesurament pot evitar, però, que algú faci el viu perjudicant l'editor honest.

Estanis Alcover i Martí, periodista i consultor de comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Professionals i sindicats de RTVE se solidaritzen amb TV3 i Catalunya Ràdio

Les mostres de solidaritat amb els mitjans púbics de la Generalitat i els seus professionals [...]

Convocades les subvencions per a la producció de sèries de ficció

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria per a la concessió de [...]

CCOO denuncia la presència de policia "camuflada" a TVE Catalunya

Des de fa dies, els treballadors de TVE Catalunya han detectat la presència de policia [...]

La cobertura i manipulació mediàtica de l'1-O, a debat

La plaça Cívica de la Universitat Autònoma de Barcelona acull aquest dimecres, a les 12 h, [...]

La Festa dels Súpers reuneix unes 200.000 persones

La 21a edició de la Festa dels Súpers va aplegar prop de 200.000 persones durant el cap de [...]

Rebuig frontal a la intervenció dels mitjans públics

Àmplia oposició a la intervenció de TV3, Catalunya Ràdio i l'Agència Catalana de Notícies en [...]

Els digitals en català baten rècords al setembre

La intensitat informativa prèvia al referèndum de l'1 d'octubre va fer que molts diaris [...]

La Universitat Cardenal Herrera organitza un congrés sobre el dret d'accés als mitjans

El Palau de Colomina de València acull de dimarts a dijous el Congrés Internacional EDIC I [...]

Convocats els 29ens premis periodístics Pica d'Estats

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha posat en marxa la 29a edició del Premi [...]

PP i PSOE acorden la intervenció de TV3 i Catalunya Ràdio

L'aplicació de l'article 155 de la Constitució que han acordat PP i PSOE contempla la [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

6a Jornada Internacional de mitjans de proximitat
Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.