Ecologistes en Acció, la Federació de Consumidors i Usuaris CECU i Greenpeace Espanya han presentat sengles denúncies per “publicitat enganyosa” contra Repsol davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència i la Direcció General de Consum.

Les organitzacions afirmen que l’empresa petroliera “amaga en la comunicació pública i en la publicitat la desforestació i altres impactes ambientals i socials provocats per a la producció de l’oli de palma que s’utilitza per a la fabricació dels seus biocombustibles”.

Les denunciants assenyalen en un comunicat que l’estratègia de màrqueting i publicitat de Repsol “indueix a la confusió de la ciutadania, ja que està plena d’informació parcial, vaguetats, ocultació d’informació rellevant o directament al·legacions ambientals enganyoses”.

L’acció legal posa el focus en les afirmacions que la petroliera fa sobre els seus biocombustibles, els quals qualifica en la seva comunicació pública com a “sostenibles”, “ecocombustibles”, “neutres en carboni”, “amb baixa empremta de carboni” o “renovables”, de manera general i equívoca, sense distingir entre els diferents productes oferts i sense especificar els seus atributs o impacte ambiental.

“Repsol no pot afirmar que els biocombustibles fabricats a partir de l’oli de palma redueixen les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. Si tenim en compte la desforestació provocada per l’expansió dels cultius d’oli de palma, el consum de biodièsel elaborat a partir d’aquest material emet tres vegades més gasos contaminants que els combustibles fòssils, i agreugen així l’escalfament global”, diu Josep Hurtado, d’Ecologistes en Acció.

Desinformació climàtica

“La desinformació de Repsol sobre els seus suposats combustibles bio deixa en situació d’indefensió les persones consumidores”, afirma David Sánchez, director de CECU. “Aquestes declaracions ambientals enganyoses no només confonen consumidors i inversors, sinó que propaguen falses narratives que contribueixen a generar una cultura de la desinformació sobre la lluita climàtica i el veritable compromís empresarial”, afegeix.

Les tres organitzacions han dut a terme una investigació durant 2022 i 2023, focalitzada en l’impacte de l’activitat de Repsol sobre la desforestació a Indonèsia i la seva contribució en l’augment de les emissions responsables del canvi climàtic. “L’oli de palma que utilitza no és sostenible i no redueix les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle respecte al combustible fòssil convencional, i contribueix a l’escalfament global i provoca desforestació i pèrdua de biodiversitat”, conclouen.

“La ruta cap a la descarbonització de Repsol no existeix, és una fal·làcia, una gran operació de greenwashing”, afirma Miguel Ángel Soto, portaveu de Greenpeace Espanya.

Les tres organitzacions denunciants basen les denúncies en l’incompliment per part de Repsol de la Llei general de consumidors, la Llei general de publicitat, la Llei de defensa de la competència i la Llei de competència deslleial, així com de la legislació europea.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram