Teresa Ciges (foto: El Matí Digital).

Des d’aquest mes de setembre, El Matí Digital ha arrencat una nova etapa amb la periodista Teresa Ciges com a directora, qui substitueix Andreu González. El fins ara director ha fet el salt a la política com a regidor de Cultura de Martorell, després de 22 mesos exercint com a cap visible del web.
Llicenciada en Periodisme a la Universitat de València, Ciges és una periodista interessada per la temàtica cultural i política després de fer un Màster en Comunicació Científica a la UV. Actualment, viu a Breda, treballa en un gabinet de premsa de l’Ajuntament de Sant Celoni (Vallès Oriental) i és col·laboradora de La Vanguardia.

Com li arriba l’oportunitat d’encapçalar la direcció d’El Matí Digital?
Arran de la renúncia de l’antic director, Andreu González, de continuar al capdavant d’El Matí Digital, van contactar amb mi perquè els encaixava el perfil d’una dona jove i periodista. Els vaig demanar uns dies per pensar-m’ho, perquè és una gran responsabilitat liderar un mitjà digital i, al mateix temps, compaginar-ho amb la feina. Al final em van convèncer i m’hi vaig llançar.

Fins a quin punt ser dona i que parli en valencià han estat dos elements decisius en la tria perquè sigui la directora?
Ha tingut més pes ser dona que parlar en valencià. No soc directora per ser dona. Ser dona periodista li afegeix un valor afegit, una nova mirada per abordar noves temàtiques. Estem en un temps que la reivindicació del feminisme està damunt la taula i l’aposta d’El Matí Digital per disposar d’una dona com a directora ha de servir per redirigir la mirada de la capçalera.

En tenia alguna referència de la capçalera?
Coneixia El Matí Digital a través de les xarxes socials, de companys que hi col·laboraven o hi havien format part en etapes anteriors. Mai hi havia escrit i, per tant, m’he estrenat sent-ne directora. He començat per la porta gran!

El Matí Digital tindrà continuïtat o vol fer-hi una sacsejada en els continguts que s’han ofert durant aquests deu anys?
En Raimon cantava allò de “qui perd els orígens, perd la identitat”. Per tant, la prioritat serà que El Matí Digital mantingui la seva pròpia identitat. Hi ha una necessitat d’adaptar-nos als nous temps i, a partir d’aquí, una de les meves apostes és incorporar firmes femenines expertes en diversos àmbits de comunicació, política, jurisprudència. Jo no vull renunciar a les opinions que han donat vida a la capçalera, però vull fer un salt endavant. El meu camí serà cercar noves firmes que ens permetin oferir una visió més acurada, amb expertes que vagin més enllà del m’agrada o no m’agrada.

De les 16 noves col·laboracions que ha incorporat El Matí Digital, el 70% són dones. És la seva carta de presentació?
M’agradaria marcar aquesta nova mirada que també s’hauria d’aplicar en la resta de mitjans de comunicació. Vull feminitzar El Matí Digital, no tan sols de contingut feminista, sinó que serveixi per visualitzar els punts de vista que aporten les dones a la societat.

Pel que fa al contingut, a més de feminista, quines seran a grans trets les temàtiques que oferirà la capçalera que dirigeix?
Vull apostar per la comunicació política, aportant reflexions d’experts més acurades que analitzant discursos i estratègies dels actors polítics. Si fem això, podem distingir-nos com un mitjà de referència, tenint en compte que en el periodisme fet a Catalunya cap capçalera hi està especialitzada. Hi ha dos eixos més que seran una prioritat: la vinculació amb les xarxes socials ens ha de permetre integrar-nos de ple en l’entorn digital i, sobretot, l’eix cultural. Aquest últim és un dels distintius més preuats d’El Matí Digital i hem de seguir en aquesta direcció.

L’aposta per la llengua catalana continuarà sent el pulmó d’El Matí Digital?
Sí, això és innegociable! La llengua és l’eix vertebrador de la capçalera. Una de les prioritats serà visualitzar les diferents realitats territorials de parla catalana. En aquest sentit i lligat amb les noves incorporacions, una de les novetats serà la presència de col·laboradores del País Valencià, les Illes Balears i la Catalunya Nord.

Com intenta competir davant la forta presència de capçaleres on predomina l’opinió en llengua catalana?
Realment no volem competir-hi perquè, a hores d’ara, és un projecte basat en el voluntariat. La prioritat serà crear continguts de qualitat amb la intenció de fidelitzar els lectors. Com més capçaleres, millor!

El procés d’emancipació de Catalunya ha generat molt debat i opinió als mitjans. Continuarà sent un contingut que tingui presència a El Matí Digital?
Va lligat a la idea d’especialitzar-nos en comunicació política i que sigui un eix fonamental de la capçalera. I vull fer-ho des d’una anàlisi desenvolupada i des d’una base científica. Per tant, si la comunicació política ha de passar per parlar del procés, de la sentència del judici als presos polítics o d’unes possibles eleccions catalanes, ho farem. El Matí Digital obre les portes de bat a bat sense renunciar a res.

Quan es visualitzarà el relleu a la direcció?
Fa 15 dies i anem molt atrafegats! L’inici de la meva etapa ha començat després de les vacances i això fa que tot s’acceleri més de pressa. Tot just estem en una fase d’anunciar les prioritats i encara estem lluny de consolidar la nova proposta editorial. Hi ha un factor que té molta rellevància: El Matí Digital és una capçalera que viu del voluntariat, d’aquells qui dediquen una part del seu temps lliure a escriure sense cap recompensa econòmica.

Com a periodista i experta en comunicació política, què li recomanaria a Pedro Sánchez per a ser investit president del Govern espanyol després de les noves eleccions?
El seu discurs s’està dirigint cap a la dreta reforçant la seva crítica cap a Catalunya per captar el vot de Ciutadans. La qüestió serà saber amb qui pactarà després d’unes noves eleccions després de trencar unilateralment l’entesa amb Podemos.