David Mir (Girona, 1990) és el director de Banyoles TV des de fa sis anys. És fundador i copropietari de Digital Hits Audiovisual, i assumeix la producció executiva de diferents emissores municipals com Girona FM, Ràdio Sarrià i Ràdio Tremp. Un tot terreny que va iniciar-se a Televisió Pla de l’Estany abans de la posada en marxa de la TDT, i va continuar al Canal Català de Girona. Mir ha canviat de cap a peus Banyoles TV consolidant-la com un dels canals locals de referència de les comarques gironines. A Comunicació 21 explica quina televisió es va trobar i quina ha estat l’aposta guanyadora per posar Banyoles TV en el mapa de les televisions locals del país.

Ha estat capaç de donar un gir de cap a peus en el projecte de Banyoles TV. Com ho ha fet?
Banyoles TV havia perdut el concepte de la proximitat. La graella comptava amb un sol informatiu diari, sense presentador i amb informacions d’arreu del país que no acabaven d’encaixar. Així que l’aposta va ser recuperar la proximitat al 100% aprofitant el potencial tècnic i humà, i posant-lo al servei de la comarca. Vam canviar la proposta de continguts de dalt a baix, vam incorporar una cara visible als informatius, oferint continguts d’interès tant d’informació de servei com d’esports i, sobretot, trepitjant el carrer… I des d’aquest nou replantejament, Banyoles torna a identificar-se amb la seva televisió.

Què prioritzen en els directes?
La informació esportiva és un pilar bàsic dels continguts en directe. A més oferim un magazín amb una part de directe. Qualsevol esdeveniment rellevant de la comarca volem que la gent el pugui veure en directe. Hem muntat platós en directe a les festes majors, les fires… Tothom ens veu i sap que estem fent televisió en directe, i això va lligat al que ha fet La Xarxa els últims cinc anys. I gràcies al projecte de La Xarxa, la presència del Pla de l’Estany al país s’ha dimensionat.

Aquesta és la percepció que detecta entre la població del Pla de l’Estany de Banyoles TV?
Per informar-se d’allò que passa miren la televisió o consulten el web. Banyoles TV té un àmbit d’actuació petit, però l’audiència s’hi sent identificada, ens sentim ben valorats. Tot i que hi ha diaris de paper de la província de Girona, Banyoles TV és el mitjà que genera més contingut al Pla de l’Estany. Així i tot, m’agradaria que hi hagués més competència, sempre és positiu per no perdre pistonada.

I ho fa en l’onzena de municipis del Pla de l’Estany.
Així és. Actualment oferim una producció pròpia de quatre hores. Som una televisió privada però amb una clara vocació de televisió pública. L’objectiu és que els onze municipis del Pla de l’Estany es vegin representants en els continguts informatius que oferim a Banyoles TV. I aquí l’aposta pels directes ha estat determinant. Ens ha obert un ventall de possibilitats molt gran, perquè teníem un canal, Banyoles TV, que la gent sabia que existia però que no era visible. I ara ho hem aconseguit obrint-lo al carrer.

Quin és el ventall de possibilitats que s’ha obert?
De totes les crisis apareixen grans oportunitats. Arran de la pandèmia, Banyoles TV ha reforçat el seu lideratge informatiu. Les institucions i les entitats necessiten una eina per arribar a les cases, i els únics mitjans que ho fan directament de manera gratuïta són la tele i la ràdio. Banyoles TV ha pres més protagonisme que mai per l’emissió en directe. Hem intentat aprofitar aquesta posició privilegiada, perquè és l’única eina que arriba a tothom i que és accessible.

Posi’m un exemple que ho demostri.
El maig passat, coincidint amb la festa major de Porqueres, ens vam plantejar emetre-la íntegrament en directe amb la participació de tots els veïns i veïnes. Fins al punt que vam emetre un concert de música en directe –que era previst al centre cívic– i va tenir molt seguiment. I un altre concert des d’un balcó, on vam posar-hi dues càmeres i el concert es va fer viral.

El model de televisió local passa per aquí?
Aquest model ens ha fet veure clarament que, davant d’un context d’excepcionalitat com una pandèmia, Banyoles i el Pla de l’Estany es troben en una situació privilegiada. Hi ha municipis que es van deixar perdre la seva televisió –Figueres o Lloret– i ara s’han donat compte que els manca un mitjà de comunicació proper i llaminer que arribi directament als ciutadans. I ha quedat palès que, tot i que econòmicament la televisió és un mitjà car, la repercussió és molt allargada. Estic convençut que arran de la pandèmia hi haurà un canvi de mentalitat. El nostre projecte s’ha posat en valor.

Des de fa dos anys han complementat l’oferta televisiva amb un portal de notícies, PlaEstanyDigital.cat.
Des de la identificació que té la comarca a Banyoles TV vam voler aprofitar els continguts que s’estan fent a la televisió i canalitzar-los a través d’un diari digital. Nosaltres érem el mitjà capaç de fer-ho, perquè teníem bagatge i infraestructura, i vam buscar les sinergies necessàries per fer-ho. I n’estem molt satisfets perquè està tenint molt bons resultats.

De portes endins què va canviar?
Aquest pas va suposar un canvi de xip. Amb la implantació del diari digital hem hagut de trobar un equilibri a l’hora de publicar les informacions. La immediatesa forma part de l’essència del periodisme, però s’ha de fer amb certa mesura. Actualment tots els continguts que generem els adaptem a tots els canals que disposem per apropar-los a l’audiència. Des d’aquesta perspectiva, i tenint en compte que d’aquí a 9 anys possiblement finalitzarà l’actual marc legal de la TDT, tots veiem cap a on es direcciona el consum de continguts. Estem elaborant continguts i ja no estem fent televisió. I són continguts amb un segell propi, la proximitat, i aquesta ens diferencia de tota la resta d’ofertes en el món. Som l’únic mitjà temàtic del Pla de l’Estany, i ho hem de potenciar per totes les vies possibles. El portal de notícies n’és un exemple palpable.

Quins són els reptes que es plantegen a mitjà i llarg termini?
Ens queda pendent el pas a la TDT en alta definició, i així ens posicionarem en la mateixa posició que la resta de televisions. Volem potenciar la part tècnica, elaborar bons continguts i en directe, i oblidar-nos de les graelles de programació. L’audiència està de pas per la televisió. L’interès és en els continguts. Per això, la prioritat és potenciar els continguts de proximitat i, en segon terme, els continguts produïts amb altres televisions.

Des d’aquest plantejament, la distància entre una televisió local i generalista és molt més curta?
Sí, així és, sobretot arran de la revolució tecnològica. Abans, els mitjans més grans disposaven d’un gran potencial que els permetia ser primers en tot. Actualment, la distància s’ha escurçat de forma considerable. Ara bé, les sinergies que es generin entre uns i altres sempre són positives. Al capdavall, el mercat audiovisual de Catalunya és cada vegada més ample, es va eixamplant més. Si a partir d’aquí podem teixir una xarxa de producció de país, hem d’intentar-ho. Des de Banyoles TV sempre busquem trobar sinergies. Al cap i a la fi, no som competència l’un de l’altre