Gemma Rial (Manresa, 1974) és la cap d’informatius de Ràdio i Televisió d’Andorra. Llicenciada en Periodisme a la UAB, va treballar a Regió7, Cadena SER Barcelona i RNE Catalunya abans de fer el salt a RTV Andorra. És una de les presentadores per excel·lència de la televisió pública andorrana i a Comunicació 21 analitza l’ecosistema comunicatiu del Principat.

Com aterres a Andorra?
Per casualitat. Tenia ganes d’experimentar en el periodisme, en un lloc nou, i una amiga de la universitat em va explicar que s’obria una nova ràdio i televisió a Andorra. M’hi vaig presentar i en menys d’un mes ja estava instal·lada a Andorra i amb feina com a periodista.

Des d’aleshores han passat 25 anys, tota una carrera al mitjà públic per excel·lència del país.
Sí, de tots aquests anys vaig viure una etapa breu com a cap de comunicació d’Andbank. Venia d’uns anys de molta presència davant la càmera, em va atraure fer un canvi d’aires, fer un tast de la comunicació corporativa.

Si no t’hi vas quedar és perquè no et va omplir del tot?
Així és. Tot i que qui hi havia al capdavant del projecte em va generar molt confiança, em vaig donar compte que m’agrada més el periodisme tradicional, el d’explicar les coses que passen, l’actualitat. Al cap dels anys, ara tinc curiositat d’experimentar en el terreny de la formació.

En aquests anys ha canviat molt l’ecosistema comunicatiu andorrà?
Sí, molt! Ha canviat i ha crescut moltíssim. Som un país on hi vivim prop de 80.000 habitants, i és increïble com a Andorra hi ha tanta oferta de mitjans de comunicació. De televisió només n’hi ha una, de ràdios n’hi ha una pila, es mantenen bona part de les capçaleres de paper i, des de fa uns anys, han aparegut molts mitjans digitals que fan que hi hagi molta oferta i varietat.

Com s’explica aquest creixement?
No oblidem que Andorra és un país, i només per aquest fet genera molta informació. L’aparició de nous mitjans respon a la necessitat que hi ha entre la població d’estar pendent de l’actualitat. Que Andorra tingui un sector turístic atractiu fa que hi hagi un volum elevat d’inversió publicitària, i especialment els mitjans privats troben els recursos necessaris per mantenir i consolidar els seus projectes. Tot plegat fa que Andorra,tot i ser un país petit, és comunicativament potent.

“A l’hora d’informar-se, la gran majoria dels andorrans trien RTV Andorra”

La informació institucional juga un paper rellevant?
Sí, però com a qualsevol altre país, imagino. A Andorra sempre hi ha interès informatiu en tots els àmbits; l’institucional n’és un per la visita de caps d’estat tant d’Espanya com de França. I també, des d’una mirada internacional, la muntanya genera molts actius, com ara els mundials d’esquí alpí.

Quin és el fil conductor de la programació de RTV Andorra?
Els informatius, indiscutiblement, la informació local. La nostra aposta com a cadena és informativa, que inclou els espais de temàtica esportiva, cultural i política. En paral·lel, hi ha l’aposta pels documentals. Però tenim la sort d’emetre esdeveniments internacionals on, per exemple, oferirem com a televisió oficial els Jocs d’hivern de Pequín on hi participarà una bona representació d’esportistes andorrans. Això no ho fa ningú més.

Així és com la cadena s’ha convertit en el mitjà de referència dels andorrans?
Sí, i ha quedat més palès durant la pandèmia, que vam tenir unes audiències molt bèsties. A l’hora d’informar-se, la gran majoria dels andorrans trien RTV Andorra. Possiblement, la immediatesa i l’atractiu que genera la pròpia televisió acaben sent elements que juguen a favor nostre per captar l’audiència.

El seu director, Xavi Mujal, assegurava en una entrevista a Comunicació 21 que “el model de referència de la TV pública d’Andorra és France 24 i no TV3”. Ho comparteixes?
No vull contradir Mujal perquè és meu cap [riu], però jo diria que RTV Andorra té un model equidistant entre el francès –en la forma ens assemblem més a France 24 que–, i l’espanyol i català –perquè la majoria dels nostres periodistes s’han format a Catalunya o Espanya–; i sobretot, intenta aprendre d’aquell que considerem que és més atractiu per a la nostra audiència. És cert que amb France 24 tenim molt feedback i des de RTV Andorra emetem una part de la seva programació en francès. I al mateix temps, France 24 va ser el nostre referent a l’hora de posar en marxa la transformació dels informatius, el setembre passat.

En què va consistir?
Nou plató, nou grafisme i una nova manera d’apropar la informació als teleespectadors que, tot i la nostra petitesa i un estil consolidat, ens han permès fer un canvi integral amb uns informatius on destaquen la modernitat i més dinamisme. A més de la transformació visual, hem apostat pel directe i introduït altres recursos audiovisuals, cosa que ens ha obligat a modificar les dinàmiques de treball, amb més protagonisme de la redacció personalitzant la informació. Més enllà d’aquests canvis, preservem el rigor i la professionalitat de sempre, allò que ens caracteritza com a televisió pública.

“RTV Andorra té un model equidistant entre el francès i l’espanyol i català”

Tota una vida treballant als mitjans públics.
Hi crec cegament, perquè és el mitjà per excel·lència de tots i per a tothom. RTV Andorra és una SA però amb finançament públic. Som el mitjà que té més múscul i més estructura, i per això tenim una funció aglutinadora, de ser la veu dels andorrans i l’aixopluc d’aquells qui venen de fora i s’acaben integrant.

Quins altres reptes té la cadena per aquest 2022?
Consolidar l’aposta informativa, fomentar el debat i l’opinió on s’hi vegin reflectides totes les tonalitats del país, fer un salt endavant en l’adaptació a les noves tecnologies, i obrir la mirada internacional.

Com s’està adaptant la cadena a les noves tecnologies?
S’ha fet una gran feina des de fa anys, però ara un dels grans reptes és fer créixer la capçalera digital de la cadena com a tercer mitjà, després de la ràdio i la televisió. Som presents a les xarxes socials, i cada cop més estem oferint continguts exclusius en el portal digital que van més enllà dels que s’ofereixen en els altres dos canals. Aquí hem de fer una aposta de creixement per seguir consolidant-nos en un àmbit que també és prioritari.

I la mirada internacional?
La informació de proximitat continuarà sent majoritària i prioritària, però tenint en compte que Andorra forma part de la Unió Europea de Radiodifusió, i que tenim a l’abast continguts d’àmbit internacional gràcies a posar a disposició comú el producte propi que fan la resta de televisions, també hi volem donar cabuda. Aquesta via l’hem començat a posar en pràctica aquest any per estar més connectats amb l’exterior, que és una mancança que teníem com a cadena.