Mònica Lablanca (Sant Cugat del Vallès, 1976) és periodista i l’actual directora de Cugat Mèdia, que forma part de l’Entitat Pública Empresarial Local Cugat.cat, que depèn de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Llicenciada en Periodisme per la Universitat Ramon Llull, sempre ha treballat a Sant Cugat, primer en l’àrea de premsa i comunicació tant al sector privat com al públic, i després com a directora de comunicació i atenció ciutadana de l’Ajuntament. A Comunicació 21, Lablanca posa Cugat Mèdia com a mitjà que exemplifica l’adaptació a la nova realitat digital i tecnològica lligada a una ciutat capdavantera al país.

De Cugat.cat a Cugat Mèdia. Va ser tota una declaració d’intencions.
Sí, el .cat es va impulsar en una època en la qual calia reforçar el missatge que érem presents a internet quan encara no n’estàvem tan familiaritzats. A més va anar lligat en un moment en el qual vam detectar que l’audiència de la ràdio municipal (al 91.5 FM) s’anava perdent i ens va obligar a reinventar-nos. Així, Cugat Mèdia representa la plataforma que avui engloba el projecte i que integra la ràdio municipal, un diari electrònic i una televisió digital. I vam passar d’una redacció radiofònica a una de multimèdia.

Com van assumir els professionals de la casa aquest pas?
Va ser un gran repte per a tots i una transformació cabdal que va viure Cugat Mèdia. El periodista va haver d’assumir que ja no només havia de treballar per a un sol canal com fins aleshores era la ràdio, sinó adaptar-se a fer-ho per als formats web i televisiu. El més rellevant va ser modificar les dinàmiques de treball i donar prioritat al portal web. En un món canviant com el nostre cal ser molt flexibles i amb una gran capacitat d’adaptació. Des d’aleshores es va guanyar en eficiència, això sí, sense renunciar mai a mantenir la qualitat dels continguts. Fer bon periodisme sempre ha estat una prioritat a Cugat Mèdia. És així com ens hem guanyat el prestigi dins i fora de la professió.

Ràdio, web i televisió. Com conviuen tres formats en un de sol?
La primera revolució va servir per unificar ràdio, web i televisió, i ara Cugat Mèdia és molt més que un mitjà de comunicació. Per això, actualment la marca es posiciona com una productora de continguts fets a Sant Cugat que emet per a qualsevol canal que pugui generar interès. Aquesta és la segona revolució de Cugat Mèdia. I la fem a través de les xarxes socials i coneixent més que mai les preferències que té la nostra audiència. Aquest coneixement de l’ús i el coneixement de l’audiència és clau per mantenir l’exigència i la professionalitat, sense oblidar-nos de la nostra essència: la vocació del servei públic i ser útils per a la ciutadania.

“Els mitjans locals cal que ens ho creiem i reivindiquem el nostre paper dins l’ecosistema comunicatiu català”

Cugat Mèdia té impregnada la innovació en el seu ADN.
El periodisme no pot viure al marge de la innovació i per això a Cugat Mèdia vol ser un referent. Tot avança molt ràpid, però no podem perdre pistonada. I això implica posicionar el mitjà en allò que t’aporta la innovació i a través d’un seguit d’eines com ara webdocs o nous formats.

El perfil d’usuari de Cugat Mèdia té afinitat per a la innovació?
La nostra audiència hi té molt d’interès i és molt activa en les noves tecnologies. Per això fa que siguin molt més receptius quan posem en marxa qualsevol projecte relacionat amb la innovació. Sant Cugat és una ciutat emprenedora i molt lligada a la innovació.

La prova és que de fa uns anys la innovació del país la lidera un santcugatenc, el conseller i ara vicepresident Jordi Puigneró.
Així és. Abans de ser conseller i vicepresident, Puigneró va ser regidor de la ciutat. Sant Cugat és capdavantera, té pes en el país i això es tradueix en la representativitat que té dins el Govern de la Generalitat. És el cas de Damià Calvet i Àngels Ponsa, o la darrera incorporació com a consellera de Cultura de Natàlia Garriga, una altra santcugatenca, entre altres càrrecs institucionals.

Hi ha ingerències polítiques a Cugat Mèdia?
No, cap. Cugat Mèdia està integrat dins un consell d’administració que l’integren cinc professionals, que són escollits per dues terceres parts del ple municipal. Aquests integrants no són representats polítics, tal com ho indiquen els estatus de Cugat Mèdia. Vull posar en valor l’aposta decidida que sempre han tingut els diferents governs de la ciutat pel projecte de Cugat Mèdia, i sense la seva implicació hagués estat impensable disposar d’una plataforma de comunicació tan consolidada i potent com la que comptem avui. La prioritat passa per mantenir la pluralitat, aportar valor i garantir la informació com a servei públic per a la ciutat.

Com conviu Cugat Mèdia davant la resta de mitjans de comunicació privats de la ciutat, la competència és sana?
Crec molt en el joc net, i trobo necessari que hi hagi competència des del sector privat, perquè ens ajuda a fer-ho millor a tots plegats. És evident que Cugat Mèdia surt amb avantatge perquè és el mitjà públic i de referència de la ciutat, però com més mitjans millor, perquè reforça el valor de la comunicació i la ciutadania té un ventall més ampli per informar-se de la ciutat. Sant Cugat no és una ciutat dormitori, és un poble molt viu i dinàmic que ens ofereix la possibilitat d’estar sempre en alerta en l’àmbit comunicatiu, i hi ha molt d’interès en la informació local.

Des de la mirada local, què ha provocat la pandèmia?
La pandèmia ha donat als mitjans locals l’oportunitat de demostrar el valor de la proximitat, una mirada única que només poden oferir els mitjans que trepitgen i coneixen el seu àmbit d’actuació. Així i tot, cal que ens ho creiem i reivindiquem el nostre paper dins l’ecosistema comunicatiu català. Els mitjans de proximitat a Catalunya hem de ser un complement a la informació que generen els mitjans generalistes. Ningú substitueix l’altre, hem de conviure plegats.

I de portes endins, què ha dut la pandèmia?
Ens hem seguit adaptant a les necessitats i als canvis que ha provocat la pandèmia. I ho hem de fer amb una mirada global. Sense anar més lluny, als Estats Units, un 60% dels ciutadans s’ha informat de la Covid-19 a través d’assistents de veu. Davant d’aquest escenari, ara ja es poden escoltar els continguts informatius de Cugat Mèdia a través d’assistents de veu. Cal ser àgils i adaptar-se a la nova realitat. És així com ho fem.

Els formats i els continguts de la programació de Cugat Mèdia s’han adaptat, també?
Sí, hem adaptat el format magazín de la ràdio per un seguit de podcasts. Això no només implica canviar la manera d’integrar com s’elabora un magazín, sinó oferir-lo d’una manera actualitzada, que no s’assembla al format original. És una actualització que gràcies a conèixer la nostra audiència fa que tingui un resultat més positiu. Ara es consumeix més i millor la informació que oferim amb aquest nou format.

“Un gran repte a mitjà termini és participar en les noves plataformes digitals de bracet amb La Xarxa”

L’aposta més recent que heu fet ha estat la posada en marxa de l’Ull Crític, un web per contribuir a l’alfabetització mediàtica especialment entre infants i joves.
L’Ull Crític vol ser un vehicle que permeti assimilar la sobreinformació a què la ciutadania està exposada diàriament. Ofereix eines i recursos per contribuir a tenir una població més preparada a l’hora de consumir mitjans de comunicació i xarxes socials, a més d’empoderar les persones per fer una societat més crítica vers la informació, plural i lliure. Així posem Cugat Mèdia al capdavant del periodisme de proximitat, de qualitat, ètic i integrador, en complicitat amb els instituts i les escoles de la ciutat. Jo sempre he volgut canviar el món [riu], i el periodisme és una bona eina per fer-ho.

Hi ha altres projectes sobre la taula?
Hi ha tres projectes fixats i determinants: renovar el portal web actualitzant-lo a l’ús que en fa l’usuari; enfortir la interacció amb l’audiència oferint-los la informació que desitgen i que els genera més interès, i ser partícips en les noves plataformes digitals de contingut sota demanda, les OTT, que ens permetria obrir noves vies d’accés a la nostra audiència. Si hi ha un gran repte a mitjà termini, és aquest: participar en les noves plataformes digitals de bracet amb La Xarxa.

Aquesta setmana en l’acte dels Premis Ràdio Associació de Catalunya, Cugat Mèdia ha rebut una menció de qualitat per l’espai Obert per vacances, un projecte compartit amb La Xarxa i altres mitjans de proximitat que mostra la realitat territorial de l’estiu passat, marcat per la pandèmia.
El premi de Ràdio Associació fa molta il·lusió, principalment perquè és un reconeixement del propi sector. És un programa on hem participat 56 ràdios locals que hem unit les nostres fortaleses per fer allò que sabem fer millor: apropar el valor de la proximitat. La mirada de proximitat és imprescindible en el panorama comunicatiu català, i no només aquella que fa referència a un fet que passa al nostre entorn més immediat, sinó també la mirada i la interpretació local dels fets nacionals i internacionals.