Pol Marsà (Barcelona, 1979) és periodista i des d’aquesta setmana presenta El matí a Ràdio Estel juntament amb Mercè Raga. És una de les novetats de Ràdio Estel, que ha fet una aposta decidida per a convertir-se en una emissora amb continguts generalistes. Llicenciat en Periodisme a la Universitat Ramon Llull, ha treballat majoritàriament a televisió (TV3, 8tv i betevé), tot i que en els seus inicis van ser a la ràdio (RNE Catalunya). Actualment també és professor de Comunicació Radiofònica a la Universitat Internacional de Catalunya. A Comunicació 21, Marsà explica com s’està gestant el nou projecte de Ràdio Estel i reivindica la ràdio com a mitjà que s’ha adaptat millor a la transformació tecnològica i digital.

Primera setmana al sac. Com estan sent aquests primers dies a Ràdio Estel?
Arrancar un projecte nou sempre genera molta més feina, però tant jo com l’equip estem contents. Posar-ho en marxa era la part més costosa, i ara vindrà la part més complexa, que serà el que resta de temporada. Feia 20 anys que no treballava a la ràdio i em feia il·lusió tornar-hi. I la proposta de Ràdio Estel em va encaixar molt bé des que me la va presentar el seu director, Toni Hervás. L’acord va ser molt fàcil.

Després d’anys a mitjans d’àmbit més gran com TV3 o 8tv, és un pas enrere liderar els matins a Ràdio Estel, que té una audiència inferior?
Ni de bon tros, tot el contrari, és un repte il·lusionant. I és així perquè és un projecte nou, tant el programa i l’equip com per a la casa. Ràdio Estel té molt recorregut i disposa d’una gran infraestructura que li permet que s’escolti amb molta qualitat arreu del país. Tothom hauria d’aplaudir l’aposta de Ràdio Estel de convertir-se en una emissora generalista en uns moments com aquests. El projecte és engrescador, com he detectat aquests primers dies.

Com l’has notat?
Veient com funciona l’equip humà de la ràdio. S’ha posat en marxa un nou equip de serveis informatius que fins ara no existia, de matí fins a la nit. I aquest és el canvi més rellevant. De portes endins, però també de portes enfora. Caldrà explicar-nos molt bé perquè l’audiència sàpiga que tenen una nova proposta informativa sobre la taula.

“L’auge del podcast també ha beneficiat el consum de la ràdio convencional”

Més enllà de l’aposta informativa, la ràdio té dues singularitats molt arrelades a la marca: la música i la religió.
Sí, i són dues singularitats que es mantenen. Tenim el repte que els oients fidels a la música i als continguts religiosos que ja té la casa des de fa anys ens facin confiança amb aquesta nova proposta, una ràdio generalista en català on hi trobaran informació, opinió i entreteniment.

Cada mitjà té la seva llufa. De forma pejorativa a Ràdio Estel se la critica pel fet d’estar associada amb l’Església. Com hi convius?
Si em permets fer broma, ho visc amb una tranquil·litat d’esperit increïble. Tots posem etiquetes i clixés per identificar-los. Els professionals que hi treballem hem d’assumir allò que vingui de fora. En els mitjans que he treballat, i a Ràdio Estel també, cap propietari m’ha indicat com he de treballar. Sempre ho he fet amb molta independència.

Com sona El matí a Ràdio Estel?
N’estem contents! El matí de Ràdio Estel és un programa contenidor que abraça tota la franja horària del matí. Des de les 8, durant dues hores i mitja, assumeixo la part més informativa i d’opinió, que és variada, rica i diversa i des de tots els punts de vista. A partir d’aleshores és Mercè Raga –una veu coneguda de la casa– qui dirigeix l’espai en format més magazín, sense perdre el fil en l’actualitat. Tindrem com a prioritat posar un accent especial en totes les qüestions de caràcter social i humanístic.

L’equip d’informatius de Ràdio Estel es concentra a la redacció de Barcelona?
Sí, de moment és així. Es tracta d’un equip de professionals que treballa de manera coordinada i dona múscul a tota la programació de la casa, no només a la franja del matí. Així i tot, des de Barcelona expliquem allò que passa arreu del país. Sense oblidar-nos de la informació sobre el Principat d’Andorra, amb qui històricament Ràdio Estel sempre ha tingut un lligam estret i molt especial.

La nova proposta matinal és en la mateixa franja horària que Jordi Basté (RAC1), Laura Rosel (Catalunya Ràdio) o Josep Cuní (SER Catalunya). Ràdio Estel ve a competir-hi?
Seria molt irresponsable per part meva dir que competirem per l’audiència davant uns projectes radiofònics tan consolidats. Avui no estem per competir-hi; ara bé, sí que donarem l’oportunitat als oients a consumir una altra proposta de programa. El nostre objectiu és treure el cap, i serà així si sona professional, atractiu i proper. Som un projecte de llarg recorregut i que possiblement encara no es veurà reflectit en els dos primers EGM, on fins ara Ràdio Estel apareixia en la categoria de ràdios musicals.

Ràdio Estel contribuirà a l’auge del consum de ràdio en català?
Evidentment, perquè ja fem ràdio en català i ara sumarem com a ràdio generalista. RAC1, Catalunya Ràdio i el Cuní a la SER han contribuït a enfortir el català a la ràdio. I ara estic convençut que Ràdio Estel també hi posarà el seu granet de sorra. És bo per a la ràdio, per al país i per al mercat periodístic enriquir l’oferta en català.

“Incorporar-me a Ràdio Estel no és un pas enrere, ni de bon tros, tot el contrari, és un repte il·lusionant”

Els diaris i la televisió convencional perden audiència mentre que la ràdio s’enforteix. A què és degut?
És una part intrínseca del mateix mitjà, que la ràdio sempre hi és, que ens ha acompanyat i que està molt integrada entre les persones. A més, té unes peculiaritats que s’adapta als nous temps i als nous llenguatges. Aquesta capacitat d’adaptació és el que millor ho explica. Ara bé, hi ha un altre factor: l’auge del podcast també ha beneficiat el consum de la ràdio convencional. Finalment, l’aspecte tecnològic també ha jugat més a favor de la ràdio que no pas de la premsa escrita i la televisió. Mentre els diaris pateixen en aquest traspàs cap a l’entorn més digital, la televisió no acaba de trobar l’encaix amb les noves eines i el nou llenguatge audiovisual.

Com s’està adaptant Ràdio Estel a la transformació digital?
S’hi ha posat ara. Està tot per fer, però ja s’ha començat a partir d’aquest mes de setembre. Ha renovat el seu web coincidint amb l’arrencada de la nova programació. Ràdio Estel està en ple procés de transformació digital, d’entendre que el lloc web ha de generar nous continguts. Hi ha un equip dedicat als continguts digitals i a les xarxes socials. És un procés lent, car i que comporta molt d’esforç. Però el primer pas ja està fet.

Seguint el fil tecnològic, què han aportat les xarxes socials al periodisme?
Estrès, molt estrès. Al principi el periodisme va embogir amb les xarxes socials, però amb el temps s’ha imposat una certa pausa. I les xarxes s’han acabat convertint en una font d’informació directa. Als mitjans ens ha permès recollir diverses denúncies que s’han fet a través de les xarxes, però en canvi sempre has d’estar pendent de les reaccions dels polítics, que potser fan més mandra. He de dir que com a professional les consumeixo, però no en soc gaire actiu. Fins al punt que no et sabria quin dia vaig fer l’última piulada.

El teu nom ha estat lligat sempre a la televisió. Vas treballar més d’una dècada amb Josep Cuní. El consideres el teu mestre?
Sí, indiscutiblement. Amb en Cuní és amb qui més anys he treballat, de qui més n’he après i qui més m’ha influenciat. També he tingut un altre mestre que va ser Jordi González, amb qui vaig treballar a RNE Catalunya i posteriorment vaig acompanyar-lo a City TV (l’antiga marca de la televisió del Grup Godó).

Sense Cuní a 8tv vas liderar en els darrers mesos el programa informatiu del vespre, que no va tenir continuïtat. Et va quedar un mal regust de boca?
Em va saber greu, personalment i per tot l’equip, perquè ens quedàvem sense feina. Però sabem que el problema no era que el producte no fos bo. Va ser una decisió empresarial. He tingut la sort de poder gaudir durant 20 anys la televisió, i estic convençut que possiblement hi tornaré. Però aquests dies estic gaudint al màxim.