Pere Estelrich i Massutí (Felanitx, Mallorca, 1955) és matemàtic, musicòleg i periodista. Té un màster en Periodisme i Comunicació de la Universitat de les Illes Balears. És una eminència en la defensa de la cultura i la llengua catalanes a les Balears com a membre fundador del Centre de Recerca i Documentació Històrico-Musical de Mallorca i de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, de la qual va ser el primer director. És autor de diversos llibres relacionats amb la història de la música a les Balears i com a professor ha exercit a la UIB i al Col·legi Sant Gaietà de Palma.

Com a periodista ha col·laborat en diversos mitjans balears, tot i que la ràdio ha estat el seu punt de llança. Combina la direcció d’El Crepuscle encén estels, a Ona Mediterrània, i La ruta d’Orfeu, a IB3 Ràdio. A Comunicació 21, Estelrich repassa la seva trajectòria davant del micròfon.

El Crepuscle encén estels és el programa més llorejat de la ràdio en català a les Illes Balears.
Sí, ha rebut quatre distincions per la seva contribució a la llengua catalana amb premis d’Òmnium Cultural, Ràdio Associació de Catalunya i l’Obra Cultural Balear, i pel seu vessant solidari atorgat pel Consell Insular de Mallorca i l’Obra Cultural Balear. Només em falta l’Ondas! [riu]

Des de fa set anys s’emet a Ona Mediterrània, però els inicis van ser a IB3 Ràdio.
Així és. La meva relació amb IB3 Ràdio va iniciar-se amb el programa No et quedis a ca teva, un magazín els dissabtes, i després vam crear El Crepuscle encén estels. Vam viure una etapa meravellosa, però amb l’arribada de José Ramon Bauzá al capdavant de les Illes Balears el programa va caure de la graella. Com que l’espai feia olor de catalanisme, ens van acomiadar d’una forma molt barroera.

Com ho recorda?
Va ser esperpèntic, tot plegat. Però em quedo amb el record del darrer dia de programa a IB3. Era la nit del 31 de gener de 2012, feia molt fred a Palma, on va arribar a nevar, i es jugava un Madrid-Barça de Copa del Rei de futbol. Així i tot, es van aplegar més de 200 oients del programa davant dels estudis de la ràdio. Quan va acabar el programa i vam sortir al carrer, els oients van estar deu minuts aplaudint… Va ser una de les nits més emotives de la meva vida fent ràdio.

Així i tot, no hi va haver marxa enrere per part de la direcció.
No, ni de bon tros. La reacció dels oients va ser una demostració que la decisió de la direcció va ser únicament política i totalment injusta. Després d’aquella sotragada, el programa no es va emetre durant un any fins que va arribar la proposta de Tomeu Martí amb l’obertura d’Ona Mediterrània.

El fet de canviar d’emissora també va modificar el format del programa original a IB3 Ràdio?
L’essència del programa no s’ha perdut perquè continua sent un espai coral. Hem introduït alguns col·laboradors nous, però mantenim el format d’entrevistes i una tertúlia mensual. El fil conductor del programa es basa en la ciència, l’educació, la història i la filosofia. La música té molta presència, també. És un programa fet a Mallorca però no està pensat únicament amb les Balears, sinó a tot arreu. És com un format de magazín de cap de setmana, però fragmentat en una hora de dilluns a dijous, tenint en compte que l’edició de divendres és un resum de tota la setmana.

El programa també s’emet en redifusió l’endemà a les 7 del matí.
Sí, i he de subratllar que té més audiència a aquella hora al matí que no pas a l’hora que l’emetem en directe. Molts dels oients que ens escolten diàriament ho fan per streaming des de Catalunya.

Amb la seva incorporació Ona Mediterrània ha recollit la seva audiència.
Vull pensar que sí. En el darrer estudi d’audiència Ona Mediterrània s’ha situat amb 18.000 oients i la previsió és d’arribar als 20.000 aquesta temporada. És una dada espectacular tenint en compte que els mitjans tècnics no tenen res a veure amb altres ràdios públiques i privades a les Balears. Malgrat tot, actualment Ona Mediterrània és qui ofereix la millor proposta de ràdio en català a les Illes. I la prova és que els oients són al darrere, aquesta és la millor recompensa.

Ha rebut alguna oferta d’IB3 Ràdio pera recuperar el programa perdut?
Sí, amb l’entrada del nou equip liderat per Andreu Manresa, em va citar la directora d’IB3 Ràdio i va fer-me la proposta. Els vaig deixar clar que El Crepuscle encén estels no marxarà mai d’Ona Mediterrània. Això sí, no vaig sortir amb les mans buides i ara dirigeixo La ruta d’Orfeu, un espai de divulgació de música clàssica que s’emet els diumenges al vespre.

El Crepuscle encén estels té data de caducitat?
Fins que els estels s’encenguin [riu].

Ha escrit diversos llibres, però Estels (Documenta Balear) explica la història del programa sent el més venut a la Fira del Llibre de 2019 a Palma.
Va ser una sorpresa majúscula! El dia de la presentació del llibre vàrem reunir 300 persones. Ni els autors de prestigi tenen tanta audiència… El llibre és un retrat de Mallorca a través del programa de ràdio. La primera edició està exhaurida i desconec si és prevista una segona edició.

Vostè sempre ha reivindicat la llengua catalana com a eina de comunicació. A excepció d’IB3 i Ona Mediterrània, quin és l’escenari actual dels mitjans a les Illes?
La llengua vehicular dels mitjans de comunicació és el castellà. En català, l’Ara Balears només apareix un dia a la setmana en paper; el Diari de Mallorca edita un suplement de cultura i alguna cosa més, i l’edició en català de La Vanguardia a les Illes no existeix. És un escenari que no convida a l’optimisme, però seguirem lluitant perquè el català perduri a les Illes Balears.