L’Autoritat de la Competència de França ha sancionat Google amb 250 milions d’euros en el marc del conflicte que manté per la remuneració als mitjans de comunicació per l’ús dels seus continguts digitals.

La nova multa a la multinacional és per no haver respectat quatre dels set compromisos assumits el juny de 2022 i per haver incomplert el deure de col·laborar amb l’agent supervisor de la seva execució.

Els incompliments

Més concretament, l’organisme acusa Google d’incomplir els punts referents a realitzar negociacions de bona fe amb editores i agències de premsa, sobre la base de criteris transparents, objectius i no discriminatoris, i en un termini de tres mesos.

A més, també s’hauria saltat el compromís de transmetre la informació necessària per a la valoració de la seva retribució en concepte de drets connexos.

Un altre punt que hauria incomplert per Google és l’adopció de mesures perquè les negociacions no afectessin altres relacions econòmiques amb les editorials i les agències de premsa.

A banda, l’Autoritat francesa critica l’ús que Google ha fet del seu servei d’intel·ligència artificial, Bard, llançat el juliol de 2023. Així, retreu que la multinacional ha emprat continguts dels mitjans per entrenar la tecnologia sense notificar-ho ni a les editores ni a l’ens regulador.

Posteriorment, afegeix, Google no ha proposat una solució tècnica que permetés oposar-se a l’ús del contingut a Bard sense afectar la visualització en altres serveis de la multinacional del contingut protegit per drets connexos, i per tant afectant la capacitat d’editores i agències de premsa per negociar la remuneració.

Google es defensa

Google considera que l’import de la sanció és “desproporcionat”, tenint en compte els “incompliments” per part de l’Autoritat de la Competència. En un comunicat, li retreu que “no té prou en compte els esforços que hem desplegat per respondre a les diferents observacions en un entorn on és molt complicat definir una línia d’actuació quan no es pot anticipar una direcció precisa”.

En aquesta línia, Google argumenta que, des de l’entrada en vigor de la llei francesa sobre drets connexos, “l’absència de mesures normatives clares” i les successives accions legals han “complicat” les negociacions amb les editores i han “impedit” que l’empresa tecnològica es plantegés “amb calma” les seves inversions en el mercat de la informació de França.

Google també es defensa assenyalant que el nombre de publicacions i tipus de continguts afectats ha anat evolucionant amb el temps: “Necessitem més claredat sobre a qui paguem i per quin contingut”, apunta.

França multa Google amb 500 milions per no negociar “de bona fe” amb els mitjans
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram