Els diaris volen que Google  pagui per utilitzar els seus continguts, però la manera d’aconseguir-ho varia en cada país. Així, mentre el cercador ha amenaçat amb expulsar les capçaleres franceses de Google News, les brasileres han decidit marxar-ne com a mesura de pressió.

A petició dels editors, el Ministeri de Cultura francès s’està plantejant crear un nou dret de propietat intel·lectual digital que obligaria els cercadors a pagar els editors per mostrar els enllaços de la premsa, en la línia del que es va aprovar a l’agost a Alemanya. La resposta de Google ha estat amenaçar amb no indexar més les notícies dels diaris francesos si el Govern de François Hollande tira endavant una taxa d’aquestes característiques.

Google va enviar una carta a diversos ministeris recordant que redirecciona 4.000 milions de clics al mes cap als webs dels mitjans francesos. Segons el cercador, el canvi normatiu acabaria per fer menys visible els portals de les capçaleres.

Posteriorment, la ministra delegada per a l’Economia Digital, Fleur Pellerin, va fer una crida a la calma tot apostant per una “discussió constructiva”. Amb tot, es va mostrar convençuda de la possibilitat d’arribar a un acord financer entre ambdues parts.

El 90% dels diaris brasilers marxa de Google News

Per la seva banda, els diaris brasilers no s’han estat de romanços: 145 capçaleres, el 90% de la circulació del país, s’ha retirat del cercador. “Google News es beneficia comercialment d’aquests continguts de qualitat i es nega a discutir un model de remuneració per a la producció d’aquests materials”, va denunciar la setmana passada el president de l’Associació de Diaris del Brasil, Carlos Fernando Lindenberg, durant la 68a assemblea general de la Societat Interamericana de Premsa (SIP).

Per la seva part, Google argumenta que el seu servei beneficia els diaris, ja que els dirigeix molt trànsit per estar al portal de notícies, però els editors no hi estan d’acord.

Al desembre del 2010, els diaris brasilers i Google News van acordar que el cercador només mostraria una línia de cada notícia com a estratègia per reconduir els lectors als webs de les capçaleres, però per als editors no ha donat els resultats esperats. Més concretament, consideren que el servei “redueix” les possibilitats que l’internauta llegeixi la notícia completa als webs dels diaris, segons Lindenberg.