L’auditori del CosmoCaixa ha acollit aquest dilluns la 16a edició dels Premis El CAC a l’escola, atorgats pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya, els quals tenen com a objectiu fomentar l’educació en comunicació audiovisual en l’àmbit escolar.

Enguany s’han presentat als guardons 99 treballs (dos menys que l’any passat), dels quals 62 corresponen a la categoria de centres educatius, 26 a la de treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat, i 11 a la de professorat. En total el jurat ha guardonat 14 treballs de l’alumnat i 3 del professorat.

Guanyadors dels Premis ‘El CAC a l’escola’ 2018

Categoria A: centres educatius

Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària

  • 1r premi: El món – Cooperativa d’Ensenyament Daina-Isard (Olesa de Montserrat)
  • 2n premi: Llums, càmera i acció – Escola La Sínia (Molins de Rei)

Cicles mitjà i superior d’educació primària

  • 1r premi: Cau la nit – Escola de Bordils (Bordils)
  • 2n premi: Els mitjans de comunicació – Escola L’Avet (Terrassa)

Educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica

  • 1r premi: This is me – Institut La Garrotxa (Olot)
  • 2n premi: Refugiats al món – Escola Sant Gervasi Cooperativa (Mollet del Vallès)
  • Menció: Cuines del món – Institut Euclides (Pineda de Mar)

Batxillerat

  • 1r premi: Tornar a mirar amb altres ulls. Recreació d’escenes cinematogràfiques – Institut Antoni de Martí i Franquès (Tarragona)

Cicles formatius de grau mitjà i superior

  • 1r premi: Curtmetratge El barber – Agora Sant Cugat International School (Sant Cugat del Vallès)
  • 2n premi: Curtmetratge: Normal – Agora Sant Cugat International School (Sant Cugat del Vallès)

Treballs de ràdio

  • 1r premi: Ràdio Estalella, emissora escolar. Una experiència engrescadora i productiva – Escola Dr. Estalella i Graells (Vilafranca del Penedès)
  • 2n premi: El megàfon – Col·legi Sant Josep (Sant Hilari Sacalm)

Categoria B: treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat

Treballs de recerca

  • 1r premi: Black Mirror, realitat o ficció? – Mariola Gispert Segués, de l’Escola Pia de Terrassa (Terrassa)
  • 2n premi: Under advertising stereotypes. Advertising influence in youth – Ariadna Verdú Hernández, del Col·legi Maristes Sants-Les Corts (Barcelona)

Produccions audiovisuals

  • 1r premi: ANDREA. L’hemiparèsia enfocada a la dansa contemporània – Lydia Ayllón Terradas, de l’Institut Obert de Catalunya (Barcelona)
  • Menció: Filia – Dante Schmitz Robles i Olivia Vallès Schläffer, de l’Institut Montserrat (Barcelona)

Categoria C: professorat

Professorat de centres de segon cicle d’infantil, primària, secundària i de cicles de formació professional

  • 1r premi: Sense filtres – Jordi Cruset Font i Carme Juidias Quintana, de l’Institut Santa Eugènia (Girona)
  • 2n premi: Obrint les finestres de l’escola al món – Eva Gilabert Rofes i Judith Giró Corts, de l’Escola El Bosc de Mont-ral. ZER El Francolí (Mont-ral)

Professorat de centres d’educació especial

  • 1r premi: Trobant la felicitat al Suri: somriurem – Neus Colomer Aragón, Montserrat Pairó Morera i Vanessa Clavaguera Pujolàs, del CEE Dr. Ramon Suriñach (Ripoll)

Totes les subcategories compten amb un primer premi de 1.000 euros i un segon de 500, excepte en les de batxillerat, produccions audiovisuals i centres d’educació especial, que tenen un únic premi de 1.000 euros cadascuna. En la categoria A, els premis són per a les escoles, ja que es tracta de treballs col·lectius fets a l’aula, mentre que en les categories B i C els destinataris són els autors dels treballs.

Avantatges i riscos

L’acte de lliurament dels Premis El CAC a l’escola ha estat presentat per la periodista Laia Servera, de l’InfoK, i ha comptat amb la presència de la consellera de la Presidència de la Generalitat, Meritxell Budó; el president del CAC, Roger Loppacher; el secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, Antoni Molons; el director de l’Àrea Educativa de la Fundació “la Caixa”, Xavier Bertolín, i la consellera del CAC i presidenta del jurat, Carme Figueras.

Meritxell Budó ha assenyalat que els infants i adolescents són nadius digitals i que tenen un accés gairebé il·limitat als continguts audiovisuals, cosa que “té avantatges però també presenta riscos”. La consellera de la Presidència també ha volgut fer un reconeixement als professionals de la informació, sotmesos, segons ha dit, a “continus atacs”.

Budó ha afegit que “és imprescindible educar els infants i adolescents en educació en comunicació audiovisual perquè esdevinguin ciutadans i ciutadanes de ple dret, la qual cosa és necessària si volem un país modern que avanci en justícia social”.

Per la seva part, Roger Loppacher ha destacat que, en l’era de la digitalització, els nous dispositius i els serveis en línia ofereixen molts beneficis als menors, tant en l’àmbit educatiu com en l’informatiu. “Mai com fins ara havíem tingut a l’abast tanta informació i coneixement. Per tant, crec que, en primer lloc, cal destacar aquest extraordinari potencial educatiu i d’informació que representen internet i els nous dispositius com el mòbil i les tauletes. Però també és veritat que en aquest àmbit els menors poden estar exposats a certs riscos”, ha advertit.

Loppacher també ha recordat que l’ens regulador ha posat en marxa el programa eduCAC, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament, un programa que ofereix a l’alumnat i a les famílies unitats didàctiques i recursos pedagògics per treballar el material audiovisual.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram