El 95,3% dels catalans majors de 16 anys, és a dir 6,1 milions de persones, són usuaris habituals d’almenys d’una xarxa social, un percentatge arriba al 99% en el cas de la població més jove. Així ho indica el Primer estudi complert sobre xarxes socials a Catalunya presentat aquest dimecres pel Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l’agència Imagina.

El treball s’ha elaborat a partir d’una mostra de 3.500 persones majors de 16 anys enquestades entre abril i maig, en què s’ha analitzat l’ús de WhatsApp, TikTok, Instagram, Facebook, YouTube, Twitter i LinkedIn.

WhatsApp, la més utilitzada; Instagram, la preferida

De mitjana, els catalans fan un ús diari de 3,4 xarxes de mitjana: en el cas dels més joves (de 16 a 30 anys) són 4,4 canals, i en el dels més grans (a partir de 66 anys) són 2,2.

WhatsApp és l’aplicació d’ús habitual entre els catalans amb 5,9 milions d’usuaris (el 90,6% de la població major de 16 anys), seguida de YouTube amb 4,6 milions (61%), Facebook amb 3,1 (41%), Instagram amb 2,8 (37%), TikTok amb 1,6 (21%), LindekIn amb 1,1 milions (14%) i Twitter amb 0,6 (8%). En les quatre franges d’edat establertes en l’estudi, WhatsApp és la més utilitzada.

Amb tot, si es descarta WhatsApp, el 86% dels catalans majors de 16 anys tenen presència en almenys una xarxa social, percentatge que fins als 65 anys augmenta al 92%.

L’ordre canvia pel que fa a les preferències. Instagram és la xarxa escollida pel 42% dels enquestats, seguida de WhatsApp (22%), TikTok (12%), Facebook (11%), YouTube (9%), i Twitter i LinkedIn (un 2% cadascuna). En aquest cas, la majoria d’enquestats entre 16 a 45 anys es decanten per Instagram, mentre que els majors de 46 ho fan per WhatsApp.

2,2 hores diàries de mitjana

L’estudi també indica que el temps d’ús de xarxes socials és de 2,2 hores diàries de mitjana per al conjunt d’enquestats. Per a la franja de 16-30 anys l’ús diari és de 3,12 hores; la de 31-45 anys és de 2,59 hores; la de 46-65 anys és de 2,02 hores, i per als majors de 66 anys és d’1,4 hores diàries de mitjana.

Si es comparen les 2,2 hores diàries d’ús de xarxes socials entre els catalans, està per sota de la mitjana mundial (2,6 hores), però per sobre de l’europea (1,65 hores) i la dels Estats Units (2,08 hores).

Arnau Sanz: “TikTok està canviant el paradigma de la comunicació i les xarxes socials”
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram