Arnau Sanz presenta l’estudi sobre xarxes socials a Catalunya (foto: Maria Cerezuela).

El Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l’agència Imagina han presentat el primer estudi complet sobre xarxes socials a Catalunya, en què han analitzat l’ús que se’n fa, el nombre d’usuaris i quines són les motivacions que els empenyen a ser-hi presents. Amb una mostra de 3.500 persones, aquesta anàlisi és la més gran que s’ha fet mai a Catalunya.

El secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat, Oriol Duran; el degà del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació, Miquel Campmany, i el director d’Imagina, Arnau Sanz, han intervingut per presentar la informació en un acte al Palau Robert de Barcelona.

Les dades analitzades han inclòs persones d’entre 16 i més de 66 anys, agrupades per quatre franges d’edat, a partir de les quals ha estat més fàcil aprofundir en les característiques d’ús de les xarxes socials. Per nombre d’usuaris, WhatsApp, Meta i YouTube manen pel que fa a ús, però TikTok comença a treure el cap com una xarxa consolidada. De fet, un de cada cinc catalans l’usa i el 40% dels qui tenen entre 16 i 45 anys hi aposten.

En aquest sentit, el director de l’agència Imagina, Arnau Sanz, ha exposat que TikTok a Catalunya està més que consolidat i “està canviant el paradigma de la comunicació i les xarxes socials”. Relativament jove (va néixer el 2016), és un canal a partir del qual molts joves s’informen i segueix guanyant adeptes. “S’ha acabat el mite que diu que és només per ballar i per a adolescents”, ha reblat.

A Catalunya, la mitjana de temps d’ús de totes les xarxes és de poc més de dues hores al dia, i Instagram se situa com la preferida, seguida per WhatsApp. Posant aquesta dada en context, s’ha desprès la conclusió que en països més desenvolupats les xarxes socials s’utilitzen menys.

Un estudi inèdit a Catalunya

Arnau Sanz, Oriol Duran i Miquel Campmany (foto: Maria Cerezuela).

El secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió, Oriol Duran, ha destacat el valor de l’anàlisi, sobretot per la incidència que tenen les xarxes socials en el dia a dia: “És important que els estudis tinguin una lectura feta des de fora, que no la fem nosaltres”. A més, les ha connectat amb els usuaris i ha exposat que “necessitem saber quines xarxes socials es fan servir, com es comunica, quina resposta tenen i quines dades presenten”.

El degà del Col·legi de Màrqueting i Comunicació, Miquel Campmany, ha traslladat l’estudi al món de la publicitat. Com a aliades, les xarxes socials ajuden a fer arribar els missatges i suposen un impacte alt. “No tenir informació sobre elles ens faria anar coixos”, ha dit. Des del sector, ha explicat, les empreses pensen en accions relacionades amb les xarxes i en com funcionarien allà les seves campanyes. Pel que fa a la presència d’anuncis a les xarxes, l’estudi afirma que el 82% dels usuaris tenen una acceptació bona sobre la seva presència.

6,1 milions de catalans són usuaris habituals d’almenys una xarxa social
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram