El 2024 és un any de celebracions destacades i efemèrides rellevants en el panorama comunicatiu català. La Xarxa Audiovisual Local (XAL), una plataforma que va néixer amb l’impuls dels mitjans locals catalans i el suport de la Diputació de Barcelona, ha arribat als 25 anys i es manté viva, actualitzada i capaç d’encarar els reptes tecnològics que estan naixent. Un any, el 2024, en què també se celebra el centenari de la ràdio a Catalunya i el 25è aniversari del Mercat Audiovisual de Catalunya. Un any rodó del qual La Xarxa és protagonista.

Marc Melillas: “L’impacte de la intel·ligència artificial generativa comporta nous desafiaments pràctics i ètics que afecten tota la cadena de valor, és crucial adoptar una estratègia integral”

La tradició de comptar amb mitjans locals i comarcals, aquells coneguts com a “petits” a Catalunya és, potser, el pal de paller que sosté La Xarxa, que agrupa més de 200 ràdios, televisions i mitjans en línia del territori. I suposa una rara avis al continent europeu, perquè poques regions com la catalana tenen un volum tan alt de mitjans locals i comarcals. En aquest sentit, el conseller delegat de la XAL, Marc Melillas, ho atribueix a la “història cultural i lingüística rica de Catalunya, així com a la seva estructura descentralitzada”. A més, afegeix que la diversitat cultural i lingüística és un actiu preuat i destaca el paper dels mitjans locals i el seu compromís amb la llengua catalana, “que poques vegades es veu reconegut”.

Els mitjans, protagonistes

Els protagonistes i principals responsables de l’èxit de la XAL són els mitjans que en formen part, que la nodreixen de continguts i generen lligams a través de les ones i les pantalles. El director d’ETV Llobregat, Frederic Cano, relata que les més de dues dècades de camí han estat progressives, però amb la capacitat de crear arrels: “Es va començar d’una manera tímida i poc a poc ha anat creixent en l’objectiu de suport al món local, avui no s’entén el món de la proximitat sense La Xarxa”. Melillas afegeix que “és un pilar fonamental del sector audiovisual local a Catalunya, contribuint de manera decisiva a la seva sostenibilitat i desenvolupament en un entorn mediàtic cada vegada més competitiu i complex”.

Beth Codina: “La plataforma La Xarxa+ és un altaveu dels continguts propis de cada mitjà local per trencar les fronteres comarcals”

El camí de la XAL no ha tancat els ulls als canvis tecnològics i a la transició digital viscuda des de la seva posada en marxa. Dels inicis amb les cintes Super VHS fins ara amb la nova plataforma digital La Xarxa+, ha aconseguit estar al dia d’un progrés que també ha millorat la qualitat dels continguts audiovisuals que es consumeixen. Per això, Cano afirma que “La Xarxa ha jugat i juga un paper fonamental en la transició digital, però encara ens queden grans reptes de futur, ja que tot està canviant molt ràpid i cal salvaguardar la comunicació de proximitat en un entorn cada cop mes volàtil i més incert”.

La Xarxa+, la cirereta

Marc Melillas, conseller delegat de la XAL [foto: Joanna Chichelnitzky].

La irrupció de la plataforma de distribució directa (OTT en les seves sigles angleses) La Xarxa+ ha estat la cirereta d’un pastís que ha anat guanyant capes i que s’ha bolcat en la transformació tecnològica. Més enllà de les possibilitats tècniques que aporta l’OTT, també té en compte les opcions d’arribar a un públic encara més gran. Sobre això, l’editora d’El 9 Nou, Beth Codina, apunta que “es converteix en una nova finestra audiovisual per arribar a un públic més divers, i alhora permet anticipar l’escenari post-TDT, creant una plataforma que té recorregut per anar-se consolidant abans de la transició”. El director de VOTV, Albert Jordana, subratlla que “és un instrument clau i crec que és una aposta de futur i ens prepara per si la TDT desapareix”.

Frederic Cano: “Avui no s’entén el món de la proximitat sense La Xarxa, l’ha aconseguit professionalitzar”

Bufant les espelmes del 25è aniversari, La Xarxa segueix caminant amb pas ferm i mira endavant els propers reptes, que segueixen passant, inevitablement, per seguir abraçant les novetats tecnològiques. Melillas diu que “l’impacte de la intel·ligència artificial generativa comporta nous desafiaments pràctics i ètics que afecten tota la cadena de valor, per això és crucial adoptar una estratègia integral”. Aquest pla inclou la digitalització del contingut amb una presència forta en línia, així com buscar les estratègies que afavoreixin la sostenibilitat del sector.

Tot plegat, donant als mitjans i als professionals el relleu que es mereixen i posant en valor la feina que fan. Des d’Esplugues de Llobregat, Cano subratlla que “La Xarxa ha aconseguit professionalitzar el món de la televisió de proximitat”, i afegeix que “ha estat i està sent un gran catalitzador del món de la proximitat”. Des de Granollers, Jordana aplaudeix la decisió de convertir-la en un organisme que doni suport a les televisions i les ràdios catalanes, cosa que ha facilitat que “creixin i tinguin un paper important en el sector comunicatiu de Catalunya”. Des de Vic, Codina recorda que ha esdevingut un “altaveu dels continguts propis de cada mitjà local per trencar les fronteres comarcals”.

Albert Jordana: “La Xarxa+ és un instrument clau, una aposta de futur que ens prepara per si la TDT desapareix”

La Xarxa Audiovisual Local ha reforçat el protagonisme dels mitjans catalans que trepitgen el territori. Capaços d’arribar al públic més fidel, han fet de la XAL la referència imprescindible en la comunicació local per afrontar els nous reptes.

 

Article publicat al número de primavera 2024 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram