Els expedients oberts per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència a Atresmedia i Mediaset per possibles pràctiques restrictives en la comercialització publicitària s’encamina cap a sengles multes milionàries. Concretament, les sancions podrien assolir el 10% de la facturació; és a dir, prop de 100 milions d’euros per grup.

La CNMC ha rebutjat els compromisos proposats d’Atresmedia i Mediaset per tancar els expedients sense multes, en la part de l’expedient anomenada procés de terminació convencional, segons informen diversos mitjans. Així doncs, a l’ens regulador només li queda donar forma a les sancions i resoldre el procés.

Amb tot, abans de poder executar-se ambdós grups presentarien un recurs contenciós administratiu davant l’Audiència Nacional, com ja han fet en altres ocasions.

La CNMC va obrir sengles expedients sancionadors a Atresmedia i Mediaset el febrer de 2018 per les condicions que imposen als anunciants i les agències per a la comercialització de publicitat televisiva, obstaculitzant la competència de tercers.

Segons Competència, aquestes pràctiques restrictives consistirien en, per una banda, exigir a anunciants i agències el compliment de quotes relatives d’inversió publicitària en els respectius canals; i per l’altra, la contractació conjunta de publicitat en diferents canals a través de l’emissió en simulcast de la majoria de les campanyes publicitàries, així com la vinculació de paquets.