Després d’un llarg període en què els resultats de cerca de Google han estat perjudicant la visibilitat del contingut web en llengua catalana, es comença a recuperar la normalitat perduda, assenyala l’Aliança per la presència digital del català. L’entitat, creada el passat març, porta mesos treballant conjuntament amb Google i altres cercadors perquè els continguts en català recuperin la visibilitat.

Al juny es va va publicar un informe de situació elaborat per la Fundació .cat, coordinadora de l’Aliança, el qual va permetre objectivar i quantificar el problema, a més d’obrir un diàleg tècnic amb els departaments d’enginyeria de Google i Microsoft per tal de resoldre un mal funcionament que afectava altres llengües de tot el món, però que fins aleshores ningú havia definit ni quantificat.

Com a resposta, a l’agost Google va començar a aplicar canvis en els seus algoritmes, els quals han donat resultat, ja que la visibilitat del contingut web en català “ha millorat de manera substancial”, segons indica l’Aliança.

En concret, s’ha confirmat que, en les cerques d’un conjunt arbitrari de descriptors que l’Aliança observa periòdicament, la presència de pàgines en català entre els tres primers resultats ha passat del 24% de fa un mes mentre actualment són el al 57%.

Satisfacció amb precaució

Google ha informat aquest divendres dels canvis i les millores aconseguides, i ha reconegut la col·laboració de l’Aliança en el procés. “Durant els darrers mesos hem fet una sèrie de canvis per ajustar millor els resultats a l’idioma en el què algú cerca. Estem agraïts a tothom que ens ha proporcionat exemples en diferents idiomes per provar les nostres millores, inclosos els usuaris catalanoparlants i l’Aliança per la presència digital del català”, han dit des de la multinacional tecnològica.

El periodista Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança, ha valorat molt positivament la reacció de Google, en especial “l’esforç que l’empresa ha fet per tornar a respectar les preferències lingüístiques dels usuaris precisament en un moment en què la irrupció dels xatbots d’intel·ligència artificial complica molt el comportament dels cercadors web tradicionals”.

Amb tot, Cuesta ha advertit que, malgrat la tendència és positiva, “encara és aviat per comprovar com afecta la millora al trànsit de les webs en català. Per això mantindrem el diàleg amb els enginyers de Google i estem establint un dispositiu propi de monitoratge per a verificar que la visibilitat del català als cercadors no torna a deteriorar-se”.

Per la seva part, el president de la Fundació.cat, Genís Roca, ha posat en valor “com d’eficient és l’ecosistema digital d’entitats civils de parla catalana, que ha demostrat ser capaç d’actuar de manera coordinada per a resoldre un problema concret extremadament complex. Han estat mesos de treball rigorós, discret i generós”.

El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, ha afirmat que una de les prioritats del Govern és fer que el català tingui més força i presència arreu, també a internet, i que això passa “perquè els resultats de les cerques que es fan no el discriminin”. En aquest sentit, ha afegit que “seguirem atents i analitzant l’evolució de les dades, que esperem que continuïn millorant, però ja podem confirmar que el problema s’ha revertit i ha entrat clarament en fase de solució”.

Finalment, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga Ibáñez, ha destacat que des de l’inici de la legislatura “hem entrat en una nota etapa de la política lingüística del país on el Govern aposta per la transparència, per visibilitzar les dades que tenim, fins i tot si no són tan positives com desitjaríem, i a partir d’aquí, treballem per aconseguir millorar l’estat del català en tots els àmbits i amb tots els agents possibles; això és el que ha passat amb el cas dels navegadors, i és així com volem procedir sempre”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram