Un estudi de l’Aliança per la presència digital del català ha constatat que el 66,5% dels llocs web multilingües han perdut trànsit en les seves versions en llengua catalana per les cerques a Google. Aquest informe de situació, confeccionat per la Fundació .cat, busca confirmar la pèrdua de visibilitat dels continguts en català respecte de l’equivalent en castellà.

L’Aliança es va crear al març arran de la disminució de la presència de pàgines web en català en els resultats dels cercadors detectada des de l’any passat. El seu objectiu és promoure la presència de la llengua catalana en els diversos àmbits digitals.

“Moltes de les visites que abans eren en català ara són visites al contingut en castellà”

L’estudi ha analitzat 639 webs multilingües dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial. Dos terços dels llos web s’han vist i encara estan afectats per la pèrdua de trànsit en les seves versions en català. El document assenyala que hi ha una coincidència temporal de les incidències, un punt de trencament de les tendències, cosa que “fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria explicar el problema”.

L’anàlisi conclou que existeix una forta correlació entre el tràfic en català i en castellà (del 80% de mitjana), la qual cosa significa que la versió castellana guanya gairebé una pàgina vista per cada una que perd la catalana. En canvi, la correlació és “molt més feble” entre el català i l’anglès (0,25%). L’Aliança explica que aquestes dades indiquen que un augment de les visites cap al web en castellà implica una pèrdua a la versió en català. “Això valida la percepció que ja tenien diversos webmàsters. No és doncs que baixin només les visites en català, ni les totals, sinó que moltes de les visites que abans eren en català ara són visites al contingut en castellà”, apunta.

L’estudi també indica que els cercadors “han deixat de respectar les preferències lingüístiques explícites dels usuaris”. Així, el contingut en català dels webs multilingües ha perdut visibilitat en els resultats de les cerques amb independència de la configuració d’idioma del dispositiu, el navegador i el perfil d’usuari.

L’informe assenyala que la problemàtica no afecta de la mateixa manera tots els llocs web analitzats, independentment de l’idioma principal que utilitzi pel seu públic. A més, es constata que l’afectació es manté tant a webs amb .com, .org, .cat o .es, de manera que l’autoritat del domini “no és un punt rellevant en aquest aspecte”.

Un “greu problema”

L’Aliança adverteix que la llengua catalana té un “greu problema de visibilitat” a la xarxa, i per tant calen “mesures ràpides” per part dels cercadors per restaurar la situació anterior. Actualment, l’organisme treballa en establir un dispositiu de monitoratge continuat de la visibilitat del contingut en català als cercadors que faciliti la detecció d’eventuals canvis, siguin a millor o a pitjor.

L’informe s’ha lliurat al Govern de la Generalitat i també es posarà a disposició de les empreses que gestionen els principals cercadors web “perquè l’utilitzin en els seus esforços per restaurar al contingut en català la visibilitat que li han fet perdre”, apunta Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança per la presència digital del català.

També es farà arribar als diputats del Parlament Europeu actius en qüestions relacionades amb les llengües minoritzades de la UE, perquè pugui ser utilitzat en les seves iniciatives legislatives.

L’Aliança recorda que l’estudi arriba en un “moment crític”, ja que l’aparició dels xatbots d’intel·ligència artificial està canviant la manera en què els usuaris cerquen i interactuen amb el continguts digitals, extrets principalment de fonts en llengües majoritàries. “És imprescindible que es restableixi la presència adequada del contingut en tots els idiomes en què està disponible abans que els xatbots prenguin el relleu de la cerca web tradicional”, subratlla l’Aliança.

Neix l’Aliança per la presència digital del català
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram