Un nou estudi de l’Aliança per la presència digital del català ha constatat que el canvi d’algorisme que Google va aplicar l’estiu passat ha revertit la tendència a la baixa de la visibilitat del contingut en llengua catalana en les cerques web, amb la data esmentada com a punt d’inflexió en la recuperació.

El document elaborat per la Fundació .cat confirma que, partint d’un nivell del 41% en el pes relatiu del contingut en català en les visites procedents del cercador de Google durant els onze primers mesos de 2021, el percentatge va caure per sota del 34% a finals de 2022 (una reculada de set punts percentuals), i es va mantenir en aquesta dinàmica durant gairebé vuit mesos.

Després que la companyia tecnològica apliqués un canvi d’algorisme l’agost de 2023, el trànsit en català inicialment es va incrementar fins al 52% (+18 punts respecte als pitjors moments de visibilitat), i posteriorment es va estabilitzar al voltant del 46% (+12). Amb tot, a finals de febrer es va registrar un pic del 56%, una millora de 22 punts en comparació al percentatge més baix, i de 15 respecte de la situació inicial de 2021.

En el termini de 12 mesos, l’entitat durà a terme una actualització de l’estudi per comprovar si es manté la tendència de millora de la visibilitat del contingut en llengua catalana en les cerques. En cas de percebre un nou deteriorament, avançaria la seva realització.

L’Aliança insta Google a continuar investigant

Com ja va fer quan Google va aplicar el canvi en el seu algorisme, l’Aliança agraeix a la tecnològica la seva intervenció, però la convida “a continuar investigant”, perquè entén que “encara hi ha marge de millora” pel que fa a l’oferta de resultats. “Especialment coneixent l’orientació cap a la Search Generative Experience, que farà ús de la intel·ligència artificial generativa i dificultarà establir correlacions entre els canvis en l’algorisme i en els resultats”, subratlla.

En paral·lel, l’Aliança es proposa portar a terme diverses accions de monitoratge de la presència del català, combinades amb campanyes de promoció de la catalanització de dispositius que faci créixer el mercat potencial de destinataris dels resultats de cerca en aquesta llengua.

Google fa perdre visites a dos de cada tres webs en català
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram