El Consell de Ministres ha adaptat a la legislació estatal dues directives europees sobre drets d’autor en l’entorn digital que impliquen deixar sense efecte l’anomenat cànon AEDE aprovat fa set anys, el qual va provocar el tancament de Google News a Espanya.

El Reial decret llei aprovat dimarts pel Govern espanyol reconeix un nou dret connex per a editors i autors de premsa creat en la directiva europea. Es tracta d’un dret amb entitat pròpia, del qual són titulars les editorials de publicacions de premsa i agències de notícies, respecte als usos en línia davant dels prestadors de serveis de la societat de la informació.

Amb la transposició de la directiva, es regula la reproducció de fragments d’una publicació (snippet) per part d’agregadors digitals de continguts i notícies, per posar-los posteriorment a disposició en les seves pròpies pàgines o plataformes.

Quant a la gestió d’aquest dret, el text no es pronuncia, donant així l’opció a cada editor i titular de gestionar-lo, o bé de manera individual mitjançant una negociació directa amb els agregadors, o bé a través d’una entitat de gestió col·lectiva amb caràcter voluntari, no obligatori.

Adeu a la irrenunciabilitat

D’aquesta manera, s’elimina el principal escull que va provocar el tancament de Google News i s’obre la porta al seu retorn. Amb la reforma de la Llei de la propietat intel·lectual de 2014, s’obligava els agregadors de notícies a pagar per mostrar fragments no significatius dels continguts dels mitjans, encara que aquests renunciessin al cobrament.

És el que es va anomenar ‘cànon AEDE’, perquè la patronal dels diaris va ser la inductora del polèmic article, o ‘taxa Google’, perquè era el principal objectiu de la mesura.

Per tant, ara els mitjans podran decidir si negocien directament amb Google –com ja han fet alguns tot esperant la remodelació de la normativa– o bé a través d’una entitat de gestió de drets com CEDRO, fins ara encarregada de cobrar dels agregadors a canvi d’un 15% de comissió.

El Reial decret llei també estableix que la negociació de les autoritzacions als agregadors per a la utilització de continguts dels mitjans s’ha de realitzar d’acord amb els principis de bona fe contractual, diligència deguda, transparència i respecte a les regles de la lliure competència, excloent-ne l’abús de posició de domini.