Com cada any, era previsible que la majoria de diaris digitals en català incrementessin lectors al setembre (l’agost és tradicionalment un mes fluix), però la realitat ha superat les expectatives. Tots ells han augmentat l’audiència, la majoria amb pujades considerables i molts batent els seus rècords històrics, segons dades d’OJD Interactiva.

A més, per primer cop, els cinc primers classificats superen cadascun d’ells els 700.000 usuaris únics, quan tot just el juliol del 2012 van aconseguir superar els 500.000, fita que fins que no va arribar l’Ara.cat el novembre del 2010 ningú havia assolit. I encara més: aquest setembre, els tres primers del rànquing han sobrepassat el milió, xifra que fins ara només havia aconseguit l’Ara.

Una altra dada significativa és que, dels 29 digitals que superen els 20.000 usuaris únics, dos obtenen percentatges de creixement superior al 100%; sis marquen pujades d’entre el 70 i el 99%; set assoleixen increments d’entre el 50 i el 69%, i només tres registres percentatges inferiors al 10%.

A aquests augments, superiors als de fa un any, a banda de l’inici del curs polític hi té molt a veure la cobertura de la Via Catalana cap a la Independència i els actes de l’11 de setembre, que va tenir un ampli seguiment en els digitals catalans, i, en el cas de dBalears, les protestes dels professors a les Illes.

Així, al setembre, el diari Ara es va mantenir en primer lloc de la classificació amb 1.761.536 usuaris únics (la xifra més alta mai assolida per un digital en català), un 63,15% més que els 1.079.710 de l’agost, i un 19,7% superior que els 1.471.581 de fa un any.

Per darrere, VilaWeb va continuar en segon lloc amb 1.132.148 navegants únics, un 75,63% superior als 644.627 de l’onada anterior, i un 64,78% més que els 687.066 de setembre del 2012.

A continuació, Nació Digital va assolir 1.051.519 usuaris únics, un 67,30% més que els 628.537 de l’agost, i un 95,17% més que els 538.782 de fa un any, quan era cinquena.

Per la seva part, el 324 recupera el quart lloc perdut al juliol amb 765.597 usuaris únics, un 59,86% superior als 478.929 de l’onada anterior, i un 20,83% més que els 633.592 de setembre del 2012.

Tanca el Top 5 el El Punt Avui, que baixa un lloc, amb 748.324 navegadors únics, un 33,57% més que els 560.253 de l’anterior onada, i un 16,36% més que els 643.120 del setembre de fa un any.

Després dels cinc primers classificats, Racó Català recupera el sisè lloc amb 274.259 usuaris únics (un 34,46% més que a l’agost), seguit de Directe!cat, amb 267.068 (+51,75%); Diari de Girona, amb 244.782 (+2,73%); e-notícies.cat, amb 238.275 (+38,76%); El Singular Digital, amb 197.047 (+91,18%), i Regió 7, amb 172.890 (+27,89%), que tanca els mitjans que superen els 100.000 usuaris únics.

A continuació es troben Segre, amb 99.565 navegants únics (+34,46%); dBalears, amb 80.024 (+104,21%); delCamp.cat, amb 70.723 (+18,04%); El 9 Nou, amb 68.301 (+17,38%); Osona.com, amb 54.488 (+7,99%); EuropaPress.cat, amb 47.191 (+78,17%), i Catalunya Press, amb 46.606* (+74,62%).

Tot seguit trobem seguida d’AraGirona, que amb 41.788 usuaris únics (+62,29%); Tot Sant Cugat, amb 41.312 (+72,95%); l’Empordà.info, amb 37.839 (+7,23%); Cugat.cat, amb 34.137 (+123,13%); l’Eix Diari, amb 29.251 (+35,35%), i Reus Digital, amb 28.140 (+13,73%).

Tancant la classificació de digitals en català que superen els 20.000 usuaris únics hi ha l’Anoia Diari, amb 24.283 navegants (+23,50%); NacióGranollers, que entra per primer cop amb 23.975 (+64,60%); elRipollès.info, amb 23.473 (+35,56%); Tot Mataró, amb 20.918 (+70,84%), i la seva rival Capgrós, amb 20.697 (+66,24%).

* En les dades de Catalunya Press, que té edició en català i en castellà, cal tenir en compte que els seus usuaris únics són els mateixos tant al rànquing d’OJD Interactiva de mitjans digitals en català com en el general.

** En aquesta classificació de diaris digitals en català que superen els 20.000 usuaris únics només hi apareixen els mitjans auditats per OJD Interactiva, d’aquí que hi hagi absències que hi entrarien perfectament, com ara El Periódico o La Directa.