Olga Viza (foto: Julián Vázquez)

El Govern ha aprovat els guanyadors del Premis Nacionals de Comunicació 2022, que han adoptat un nou format amb tres categories. Així, el jurat ha distingit Olga Viza López amb el Premi Nacional de Comunicació, en reconeixement a “la seva llarga trajectòria de 40 anys de professió en els quals ha estat un referent per a dones periodistes amb la seva feina en un àmbit especialment masculinitzat com és el periodisme esportiu”.

A més, s’ha concedit el Premi Nacional de Periodisme i Mitjans de Comunicació a Manel Alías Tort, ex aequo amb tots els professionals de la informació que han cobert la guerra d’Ucraïna per als mitjans catalans. El jurat ha destacat “l’esforç i el repte per garantir el dret a la informació de la ciutadania, i el rigor i respecte a la deontologia professional amb els quals han cobert el conflicte”. Respecte a Alías, es guardona “el seu compromís amb la informació, la perspectiva de gènere i la defensa dels drets humans en les seves cròniques des de la regió del Donbass que han visibilitat històries humanes més enllà de les fonts oficials”.

Finalment, s’ha atorgat el Premi Nacional de Comunicació Publicitària i Corporativa a la marca Cupra, el seu equip de màrqueting i les agències que hi han treballat. El jurat en valora el fet d’“haver estat capaços, en només quatre anys i des de Catalunya, de fer-se un lloc en el sector tan competitiu de l’automoció, lligada amb valors com la sostenibilitat i l’electrificació”.

L’acte de lliurament tindrà lloc el 30 de gener al Palau de la Generalitat.

El jurat estava presidit per la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, i integrat per la portaveu del Govern, Patrícia Plaja; el secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió, Oriol Duran; la directora general de Difusió, Eva Pomares; el director general de Mitjans de Comunicació, Jordi del Río; el degà del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació, Miquel Campmany; la vicedegana del Col·legi de Periodistes, Núria de José; el president del Consell de l’Audiovisual, Xevi Xirgo; la directora de l’APECC, Helena Solà; els periodistes Carles Cuní i Neus Molina; l’experta en comunicació corporativa Sílvia Alsina, i la professora de comunicació audiovisual Elena Neira.

Format actualitzat

En la seva 21a edició, el Govern ha remodelat els Premis Nacionals de Comunicació per tal d’adaptar-los a la realitat del sector. Així, les tres noves categories substitueixen els guardons sectorials que s’atorgaven: ràdio, televisió, premsa, comunicació de proximitat, mitjans d’arrel digital i publicitat.

La passada primavera, la Secretaria de Mitjans de Comunicació va iniciar un procés de reflexió per tal d’actualitzar els guardons, per a la qual cosa es va demanar la col·laboració del sector. Segons Oriol Duran, en les darreres edicions, els membres del jurat havien expressat que caldria revisar i actualitzar el seu format.