Un 29% dels inserts en els teleinformatius i el 30,7% de les intervencions i entrevistes a TV corresponen a dones, segons l’informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) La representació de les dones a la televisió presentat el passat abril. Per ajudar a resoldre aquest desequilibri, l’Institut Català de les Dones ha reimpulsat la difusió del manual Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones.

El treball es va publicar fa dos anys arran de la col·laboració entre el Col·legi de Periodistes, l’ICD i el CAC, en el qual van participar prop de 25 mitjans de comunicació, una desena d’especialistes, així com l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya; la Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores, i l’Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació.

Estimular la reflexió i el debat

Amb el nou accés al manual es vol facilitar la seva consulta i divulgació, no només a periodistes i estudiants de comunicació, sinó també a qualsevol persona que hi estigui interessada, i “estimular la reflexió i el debat sobre el tractament que reben les dones en la informació diària i encoratjar els mitjans i el conjunt de professionals a obrir la mirada amb voluntat constructiva i transformadora”.

L’objectiu del treball és esdevenir una eina útil que promogui la reflexió crítica i l’anàlisi dels prejudicis de gènere que perviuen en la societat, que penetren en els mecanismes de treball i, finalment, acaben reflectits en el relat informatiu.

El manual té un format DVD interactiu que incorpora materials d’anàlisi i bones pràctiques no disponibles en la versió web, el qual està concebut per realitzar formació a grups de periodistes i estudiants de comunicació, i que es pot sol·licitar a l’ICD.