La Policia espanyola ha detingut almenys 18 persones en el marc d’una operació contra un entramat per un presumpte frau amb els drets d’autor dels espais musicals que emeten les televisions de matinada, pràctica coneguda com la “roda de les televisions”. Aquest dimarts, agents de la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal van registrar la seu de la SGAE i també es van presentar en una quinzena de cadenes de televisió per demanar documentació. Entre elles TVE, Mediaset, Atresmedia, IB3, Telemadrid i EITB.

L’entramat presumptament es dedicava a la creació de música de “baixa qualitat” i al registre de “falsos arranjaments” en obres musicals de domini públic per després posar testaferros i empreses editorials com a titulars. Segons la Policia, la finalitat era emetre aquestes obres de matinada a diferents cadenes de televisió per generar drets de propietat intel·lectual. Per aconseguir-ho, es comptava amb intermediaris dins les cadenes que afavorien les emissions a canvi de contraprestacions.

La Direcció General de la Policia explica que aquesta cessió de drets d’obres musicals “falses” a les TV les converteix en titulars mitjançant les seves pròpies editorials, generant un benefici econòmic en funció dels minuts i les franges horàries en les quals s’emeten. Aquest benefici és l’anomenat “retorn” amb què les cadenes recuperen part de la quota que paguen a la SGAE per l’ús de tot el se repertori.

A l’hora de repartir els ingressos generats per les emissions nocturnes, les televisions es quedarien amb un 50%; els suposats compositors, entre el 5 i el 25%, i la resta els intermediaris, que en alguns casos també apareixen com a coautors.

Música inaudible

“Aquesta situació està generant que hi hagi un grup d’autors i editorials que s’està enriquint de manera injusta, entre els quals es troben determinades televisions, a causa de la formalització d’aquests contractes de cessió de drets amb els intermediaris de les cadenes i les seves editorials”, assenyala la Policia. “Aquesta pràctica perjudica greument a la resta d’autors, ja que no poden accedir a emetre la seva música sense prestar-se a la cessió de drets de les seves obres”, afegeix.

Segons la investigació, algunes televisions, per maximitzar els guanys que poden obtenir en concepte de “retorn” per part de la SGAE, estenen la programació musical de la qual adquireixen els drets com a contraprestació per a la seva emissió sota la fórmula denominada “música inaudible”. És a dir, l’emissió de peces com un fons musical que no és percebut per l’oïda del televident en cap moment, si bé és declarada com a música emesa per generar drets.

Fins el 70% dels diners que la SGAE recapta en drets d’autoria per la música a televisió prové d’unes emissions nocturnes que amb prou feina arriben a l’1% d’audiència.

La SGAE se’n desmarca

L’entitat gestora explica que els fets que s’investiguen van del 2006 i 2011, i remarca que no afecten l’entitat, sinó alguns dels seus associats i un extreballador. “L’actual junta directiva de la SGAE porta anys tractant de combatre aquest conflicte tant en el front judicial com a través d’un procés d’arbitratge”, apunta en un comunicat.

El 2013, l’aleshores president de l’entitat, Antón Reixa, va denunciar aquest entramat abans de ser destituït. Segons va apuntar en una carta als associats, onze autors podrien haver recaptat més de 25 milions d’euros en cinc anys mitjançant la roda de les televisions. A més, com més ingressos de drets, major pes té el vot a la SGAE, de manera que l’entramat també afavoria el tenir més influència dins la institució.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram