La Plataforma per a l’Educació Mediàtica (PEM) impulsada pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha elaborat unes recomanacions adreçades a pares i mares sobre la compra del primer mòbil als menors d’edat.

El document s’ha elaborat de cara a la propera campanya de Nadal, que és quan els menors acostumen a rebre regals tecnològics, com ara un dispositiu mòbil. La idea principal de la iniciativa és que “cal arribar a un pacte familiar que fomenti un ús responsable del mòbil”.

El president del CAC i de la PEM, Roger Loppacher, considera que no s’hauria de comprar el mòbil com si fos una joguina, i aposta perquè pares i mares fomentin un “ús responsable” per part dels fills i filles.

Guia de compra i consells d’ús

Les recomanacions estableixen una sèrie de criteris per aplicar-los abans de realitzar la compra del dispositiu, com ara l’edat mínima per rebre un mòbil, que dependrà del grau de maduresa del noi o noia. També donen indicacions sobre el preu del dispositiu i el pacte previ al qual caldrà arribar per establir-ne el consum diari i els moments de desconnexió.

Un cop s’ha comprat el terminal, les recomanacions ofereixen una sèrie de consells per fer-ne un bon ús. En concret, es demana a pares i mares que estiguin pendents de la navegació a la xarxa, amb respecte a la intimitat dels menors. També es demana estimular el pensament crític, especialment davant les informacions falses.

El text també recomana fomentar el civisme digital i aprendre a identificar i denunciar situacions de violència, discriminació o ciberassetjament. A més, s’alerta que l’empremta digital que es deixa (dades, fotos, vídeos, publicacions, comentaris, likes, etc.) pot ser permanent i configura la reputació digital dels nois i noies.

Finalment, s’aconsella als pares i mares a predicar amb l’exemple per esdevenir un referent pel que fa al bon ús dels dispositius mòbils, així com mantenir vies de comunicació i generar espais de confiança per acompanyar fills i filles en aquesta etapa de descoberta digital.

La presentació de les recomanacions coincideix amb la presentació per part d’UNICEF d’un informe que revela que els menors reben el seu primer mòbil als 11 anys. El document també alerta que el 42% dels adolescents ha rebut missatges de contingut sexual i el 22,5% podria estar patint ciberassetjament.

La Plataforma per a l’Educació Mediàtica, creada pel CAC el 2019, aplega 64 grups d’interès (col·legis professionals, fundacions, empreses i acadèmics) i té com a objectiu facilitar que joves i adults adoptin una visió crítica envers els continguts que difonen els mitjans de comunicació, amb un accent especial en els nous mitjans digitals.