El maig de 2013, la revista de viatges Altaïr, va publicar el seu darrer número en paper i va obrir un parèntesi per reflexionar i buscar un nou enfocament adaptat als nous temps que en permetés la seva supervivència. Aquest juliol, una mica més d’un any després de l’aturada i a 23 anys vista de la seva creació, la publicació reneix en format digital rebatejada com a Altaïr Magazine.

En la nova etapa, la capçalera comença de zero i renova concepte, forma i continguts. Altaïr Magazine opta per cultivar l’slow journalism mitjançant totes les eines que permet el format digital (text, fotografia, vídeo i àudio) i incorpora altres gèneres com la novel·la gràfica, la il·lustraió o la ficció.

A més, la publicació amb seu a Barcelona prescindeix de la publicitat (la davallada de la qual va ser un dels factors que provocar el replantejament) i aposta per la complicitat dels lectors a través de les subscripcions. Com a contrapartida, els ofereix alguns continguts exclusius i la garantia que la publicació mantindrà la seva independència.

Els responsables d’Altaïr, Pep Bernadas i Pere Ortín, destaquen que el format digital permet que la nova publicació neixi sense les “lligadures temporals” del paper, i possibilita dirigir-se a un públic més ampli, l’hispanoparlant, al qual difícilment l’edició impresa podia aspirar.

“A Altaïr Magazine els gèneres i els formats dialoguen sense jerarquies per explicar el món des de les seves múltiples perspectives. El viatge, aquesta vegada, es converteix en la principal eina per desenvolupar un periodisme compromès amb la realitat de territoris, pobles i cultures als quals altres mitjans de comunicació –per falta d’interès, espai o pel seu model de negoci– passen per alt”, expliquen des de la publicació.

“La nostra intenció és escapar de la geografia turística per prestar atenció als fets, els llocs i les persones que habitualment es queden entre bambolines. Encara queden històries per explicar”, afegeixen sobre la nova etapa que emprèn la capçalera.