El Palau de la Generalitat ha acollit aquest dimarts al vespre el lliurament de la 20a edició dels Premis Nacionals de Comunicació en un acte encapçalat pel president de la Generalitat, Pere Aragonès. Enguany, l’entrega ha tingut un format diferent, emulant un programa de ràdio conduït per la periodista Gemma Nierga.

Aragonès ha destacat que els guardons són són “un reconeixement a uns bons professionals de la comunicació, que són imprescindibles per tenir un país viu, una democràcia forta i una ciutadania empoderada”.

El programa radiofònic s’ha iniciat amb una conversa amb la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, i a continuació han anat intervenint els diferents guardonats.

Enguany el jurat ha premiat el programa Polònia de Televisió de Catalunya (en la categoria de televisió); Carles Porta del programa Crims de Catalunya Ràdio (radiodifusió); la revista Sàpiens (premsa); Cugat Mèdia (comunicació de proximitat); la plataforma Filmin (mitjans d’arrel digital), i les campanyes del Sistema de Salut de Catalunya durant la pandèmia de la Covid-19 (en la categoria de publicitat). A més s’han atorgat dues mencions honorífiques: a la periodista Júlia Otero i a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Guardonats

El programa Polònia, de TV3, produït per Minoria Absoluta, ha rebut el Premi Nacional de Comunicació pels seus 15 anys de trajectòria, durant els quals “han consolidat un programa que connecta directament amb el bo i millor de la llarga tradició de sàtira política del país, aportant pluralitat i higiene democràtica a l’espai català de comunicació”, segons el jurat.

Per la seva part, el programa Crims, dirigit i presentat per Carles Porta a Catalunya Ràdio, ha estat distingit per “l’excel·lència” dels seus continguts i la “capacitat d’innovació”, amb un format que va començar com a podcast, va saltar a la ràdio i posteriorment es va traslladar a la televisió. El jurat també destaca que Crims “no només ha estat capaç d’arriscar, sense caure en el sensacionalisme en un gènere on aquest podria ser un recurs fàcil, sinó que també ha obtingut èxits rotunds d’audiències i ha aconseguit arribar a públics joves que no són consumidors habituals dels mitjans de comunicació tradicionals”.

El jurat considera que la revista Sàpiens és un “referent de la investigació històrica del país”, i l’ha guardonat en la categoria de premsa “per la seva capacitat de fer-la arribar a tota mena de públics, explicant-ne episodis de manera rigorosa i amena, i en llengua catalana”. També s’ha valorat “la seva aposta decidida pel format de revista especialitzada en suport de paper, mantenint uns altíssims estàndards de qualitat, i la seva important aportació a l’espai català de comunicació des del sector de les publicacions periòdiques.

El jurat ha premiat Cugat Mèdia per haver-se convertit en “un model exemplar de comunicació multimèdia des del sector dels mitjans públics i de proximitat”. “Pionera en molts àmbits, des de la creació de Ràdio Sant Cugat fa gairebé 40 anys que acosta a la ciutadania del municipi la seva realitat més propera, i amb els anys també ha anat aprofitant les diverses possibilitats de les noves tecnologies per ampliar els seus canals de comunicació i oferta informativa a través d’un diari digital i un canal de televisió en línia”, assenyala el veredicte.

El Premi Nacional de Comunicació en la categoria de mitjans d’arrel digital enguany s’ha concedit a Filmin per la creació d’una plataforma en línia especialitzada en cinema independent i d’autor (el 2007), i deu anys més tard posar en marxa FilminCAT, la primera plataforma de continguts audiovisuals íntegrament en català, potenciant l’oferta en aquesta llengua. “Des de la seva fundació, Filmin ha estat una empresa pionera que ha apostat pels nous canals de distribució de continguts i innovant també en els models de negoci”, subratlla el jurat.

En la categoria de publicitat s’han guardonat les campanyes del Sistema de Salut de Catalunya durant la primera onada de la pandèmia de la Covid-19. El Jurat ha volgut premiar les campanyes #joActuo i #ensEnSortirem i les infografies informatives “com a exemple d’una feina col·laborativa i d’informació” en un moment molt complicat. “Una feina que es va estendre abastament per comerços i tot tipus d’establiments i telèfons mòbils al llarg dels primers mesos de la pandèmia amb indicacions concretes cap a la ciutadania, que van ser possibles gràcies a tots els professionals i a empreses de publicitat, comunicació i mitjans que es van comprometre amb aquest repte col·lectiu”, destaca el veredicte.

Finalment, el jurat ha decidit atorgar dues mencions d’honor. La primera, a Júlia Otero Pérez, per la seva “llarguíssima i rellevant trajectòria” en l’àmbit de la ràdio i també la televisió, i per ser “un referent i model per a tots els professionals del sector i especialment per a les joves periodistes”. Otero, no ha pogut recollir el guardó perquè es recupera d’un càncer, però ha enviat un missatge enregistrat.

La segona menció ha estat per la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB. En el seu 50è aniversari, el jurat ha volgut reconèixer la seva trajectòria en la formació de professionals de la comunicació. “Va ser pionera a oferir estudis universitaris oficials de periodisme, publicitat, relacions públiques i comunicació audiovisual, i és un referent per a moltes generacions de professionals del país”, diu el veredicte.

El jurat estava format per la consellera del Departament de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, com a presidenta; el secretari de Mitjans de Comunicació, Oriol Duran, en qualitat de vicepresident; i com a vocals Núria de José Gomar, vicedegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya; Jofre Llombart Anton, secretari de Difusió de la Generalitat; Roger Loppacher i Crehuet, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya; Miquel Miralles i Fenoll, president de l’Associació Catalana de Ràdio; Elena Neira Borrajo, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya; Núria Piera López, vocal de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal; Patrícia Plaja Pérez, portaveu del Govern; Jordi del Río i González, director general de Mitjans de Comunicació, i Rosa Romà i Bonfà, degana del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya.