Juan Cal, Mònica Terribas i Francesc Fàbregas (foto: Maria Cerezuela).

L’Associació Catalana de Premsa Comarcal va celebrar dissabte a Sant Cugat del Vallès la 15a convenció i la 41a assemblea, que va servir als associats per reelegir Francesc Fàbregas com a president de l’entitat, després de ser l’única candidatura presentada. L’editor de Valls lidera l’associació des de 2016.

En la convenció, Mònica Terribas va citar la premsa de proximitat com un actiu imprescindible en la creació de vincles amb la comunitat. “La proximitat és la vostra força”, va reblar, i va posar en relleu el vincle de pertinença que les publicacions comarcals tenen amb els seus públics. “Tenir pertinença i vincle és clau”, va assegurar.

Així, dirigint-se als assistents, va recordar-los que “el periodisme de proximitat és una de les millors coses que té el nostre país, esteu tocant el terra de la nostra societat”. I va llançar-los el repte de teixir, des de sota, el sentit de pertinença.

En un escenari en què els ciutadans estan seguint el camí d’allunyar-se dels canals tradicionals de la informació, Terribas va recordar que els mitjans de comunicació locals aconsegueixen crear xarxa.

Durant la seva intervenció, Terribas va citar el darrer article d’Estanis Alcover publicat a Comunicació 21, La metamorfosi de la redacció dels periòdics de proximitat.

Els associats de l’ACPC van reelegir Francesc Fàbregas com a president, després de ser l’única candidatura presentada

D’altra banda, l’exdirector de Segre, Juan Cal, va lloar el paper dels mitjans de comunicació en les comunitats més petites. “Han de ser de tots, perquè dins d’aquesta comunitat compartim idioma i valors”, va citar.

A més, Cal va cridar a acostar-se als lectors o públics d’aquestes publicacions d’una manera molt pràctica: “sobreviurem si convencem els nostres conciutadans que són col·laboradors, perquè la gent ens identifica com un factor més de la seva comunitat”.

En la jornada van assistir el secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat, Oriol Duran, i l’alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla. “La premsa ha de ser el tercer poder que posi la lupa per evitar que es cometin barbaritats”, va defensar Duran.

La paritat, novetat en la junta renovada de l’ACPC

Francesc Fàbregas repeteix com a president (foto: Maria Cerezuela).

La paritat, que és històrica en la composició de l’òrgan de l’ACPC, és una de les grans novetats del nou mandat de la junta, a més de gent més jove. A Sant Cugat, el president Francesc Fàbregas va explicar a Comunicació 21 que la digitalització serà un dels eixos estratègics.

“Busquem especialistes en la digitalització per estar preparats”, i va recordar que “hem de potenciar la comunicació, necessitem explicar el que fem, encarar nous projectes amb noves il·lusions i noves maneres de fer”. El president va avançar que les capçaleres afiliades a l’ACPC rebran ajuts per a la digitalització.

Lliurament dels XII Premis Premsa Comarcal

La Veu de l’Anoia rep el reconeixement pels seus 40 anys (foto: ACPC).

En el tram final de la jornada es van lliurar els 12ens Premis Premsa Comarcal a les millors portades i digital, i els segons Premis Premsa Comarcal de Fotografia Periodística. Els guardonats van ser:

Portada

  • Diaris, trisetmanals, bisetmanals, setmanals i quinzenals: La Veu de l’Anoia
  • Mensuals: Sió
  • Bimestrals, trimestrals i semestrals: El Cérvol

Digital

  • veuanoia.cat

Fotografia periodística

  • Diaris, trisetmanals, bisetmanals, setmanals i quinzenals: El 9 Nou, fotografia de Marc Sanyé.
  • Mensuals: Llumiguia, fotografia de Joan Carles Codolà
  • Bimestrals, trimestrals i semestrals: SomRurals, fotografia d’Albert González
  • Digital: cassadigital.cat, fotografia d’Eduard Duran

L’ACPC també va reconèixer les publicacions que enguany estan d’aniversari: L’Opció (25 anys); Nova Conca (30); El Vallenc i El Replà (35); El Francolí, La Veu de l’Anoia i Segre (40); El 9 Nou, Delta de Llobregat i Setmanari de l’Alt Empordà (45); i El Cérvol i El Tots per a tots (50).

 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram