Rosa Romà, durant la seva compareixença (foto: Parlament de Catalunya).

La candidata a presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Rosa Romà, ha assegurat aquest dilluns que cal “refundar” la institució per convertir-la en una “corporació de continguts”. En una intervenció a la comissió d’Afers Institucionals del Parlament, Romà ha afirmat que cal passar d’una concepció de “mitjans de comunicació verticals” a una visió “omnicanal amb continguts disponibles en tots els suports”. La futura presidenta ha demanat prendre “mesures immediates” per actualitzar els mitjans públics amb una nova visió estratègica que els rellanci. També ha demanat revertir la cronificació en la davallada d’ingressos, un pressupost “necessari” per acomplir la missió de servei públic i un horitzó estratègic.

Romà ha defensat que cal “refundar” la CCMA per “garantir el dret a la informació amb el màxim rigor, l’entreteniment, la cultura, l’educació, l’enfortiment de la llengua català i la cohesió social”. “Només podem garantir drets si som capaços d’adaptar-nos al present i futur”, ha apuntat.

Ha explicat que cal crear una “gran plataforma de continguts” al servei de tots els públics, en tots els suports i donant resposta a les noves formes de consum. “Hem de deixar de pensar com una ràdio i una televisió i fer-ho com una gran productora de continguts de qualitat fets i pensats des de Catalunya”, ha constatat.

Una de les grans apostes per fer, segons Romà, és la d’arribar a nous públics, i ha explicat que la CCMA haurà de continuar oferint continguts d’interès general, però també abordar-ne de més específics. Per això, la futura màxima responsable dels mitjans públics catalans ha apostat per la recerca i la innovació i per explorar en nous models de negoci. Per a Romà, tots aquests reptes caldrà afrontar-los de la mà dels treballadors de la CCMA. “El talent hi és”, ha reconegut. “Hem de ser capaços de no generar un discurs únic”, ha afegit.

La candidata a membre del consell de govern de la CCMA Carme Figueras ha assegurat que la seva llarga trajectòria política pot ser un “actiu” a aportar. Figueras ha dit que tots els candidats es comprometen a reforçar el servei públic. Ha assegurat que treballarà des del diàleg i la recerca del consens “més ampli”. Entre d’altres, ha parlat d’adaptar el Llibre d’estil de la CCMA als nous usos com el combat de la desinformació.

Un altre candidat, Lluís Garriga, ha defensat que el nou govern de la CCMA haurà de liderar la “transició” del servei públic. Ha demanat definir un nou model per fer passar la CCMA de ser “analògica” a “digital”. Aquest canvi de concepció hauria d’afectar “totes les estructures”. També ha parlat de fomentar la col·laboració público-privada i de fer arribar la CCMA a “tothom”.

El futur membre Lluís Noguera ha subratllat que la CCMA ha de ser una “fàbrica de continguts de qualitat, útil per a la llengua catalana, els creadors i la ciutadania”. Entre d’altres, ha reivindicat arribar als infants i als joves, i exercir el lideratge dins l’ecosistema català i europeu de l’audiovisual.

La candidata a vicepresidenta de la CCMA Àngels Ponsa ha recordat que TV3 ha estat el “motor tractor” del sistema audiovisual català i que cal mantenir-ho. Entre d’altres, ha demanat posar l’accent en donar audiència a la música i les novetats discogràfiques. “Sense els joves creadors no hi ha futur”, ha advertit. Ponsa ha assegurat que cal detectar el “talent” dels nous creadors tenint un contacte “directe” amb el sector.

La candidata a membre Gemma Ribas ha destacat que la CCMA ha d’ampliar l’espectre de l’audiència amb un “enfocament multidisciplinari”. Ribas ha explicat que cal utilitzar tecnologies avançades “amb molta cura”, “de forma eficient” i amb eines “socialment responsables”. Ribas ha demanat “transparència en les dades” i estar atents per no “repetir certes males pràctiques”. “Una corporació que no estreny mires, sinó que ajuda a ampliar-les”, ha conclòs.

Finalment, el candidat a membre Josep Riera ha reivindicat la missió de servei públic dels mitjans de comunicació públics catalans i la confiança dels ciutadans. Ha argumentat que la confiança dels ciutadans demostra que es pot invertir per renovar els mitjans. “Transformació digital i convergència multimèdia són passos indispensables”, ha apuntat.

L’oposició lamenta el “repartiment” de càrrecs

La designació dels nous membres del consell de govern de la CCMA serà una realitat després d’un pacte entre els tres principals partits del Parlament, PSC, ERC i Junts. Durant la comissió d’Afers Institucionals, aquests grups han celebrat que finalment es pugui renovar l’òrgan rector de la institució, i han valorat la feina a fet a la CCMA i el currículum dels diferents candidats. L’oposició, però, ha estat crítica amb aquesta renovació.

Mentre que Vox ha tornat a demanar el “tancament definitiu de la CCMA” i ha denunciat el “repartiment de càrrecs del separatisme”, la CUP i En Comú Podem han lamentat el procés de renovació de l’ens. Cs ha criticat que els membres hagin estat escollits per “afinitats polítiques”.

Acabada la sessió de hearing a la comissió, el ple del Parlament d’aquesta setmana votarà i designarà els set candidats del consell de govern de la CCMA.

El CAC valida la idoneïtat de les candidatures al consell de govern de la CCMA