Un grup de lectors de La Vanguardia ha posat en marxa una campanya de recollida de signatures per demanar al diari que elimini qualsevol anunci relacionat amb el tràfic de persones. Tal com avançava aquest dimarts Mèdia.cat, els impulsors de la iniciativa acusen el rotatiu de “plataforma publicitària per promocionar la ‘mercaderia’ dels proxenetes” i d’haver-se convertit en “còmplice” per a la violació dels drets humans. “El grup Godó ha de ser coherent amb la seva línia editorial i recuperar el nivell periodístic perdut”, reblen els promotors.

La iniciativa recull una vella aspiració de diferents col·lectius aplicable a tots els diaris. En el darrer mandat de Zapatero, el Govern espanyol va fer algunes passes per prohibir o limitar de manera important els anuncis a la premsa impresa –amb l’oposició frontal de l’Associació d’Editors de Diaris d’Espanya (AEDE) –, però l’Executiu de Rajoy no sembla que tingui intenció d’avançar en aquest aspecte.

Autoregulació “inútil”

L’1 de gener del 2009 va entrar en vigor el Pla integral contra el tràfic d’éssers humans, el qual instava els diaris a anar eliminant els anuncis de prostitució per la via de l’autoregulació.

En aquest sentit, el març del 2011, el Consell d’Estat va publicar un informe on assenyalava que l’autoregulació havia resultat “inútil i manifestament insuficient”, i que perseguir la publicitat de prostitució tenia una finalitat “legítima”. Així, l’estudi considerava “plausible” prohibir o limitar “severament” per llei els anuncis de prostitució a la premsa.

Quatre mesos més tard, el Govern del PSOE va traslladar als grups parlamentaris una proposta de reforma de la Llei General de la Publicitat on la prohibició dels anuncis de prostitució s’estenia als mitjans digitals. Amb l’arribada del PP al Govern, tot plegat ha quedat estancat.

Els editors hi veuen discriminació

Per a l’AEDE, si es limitessin els anuncis de contactes s’estaria “discriminant” els diaris respecte a la resta i es “vulneraria el dret fonamental a publicitar una activitat legal”. Segons l’argument dels editors, si una activitat és delictiva o resulta perjudicial per a la salut s’ha de prohibir l’activitat i no la publicitat de l’activitat.

El març del 2007, una comissió parlamentària va calcular que, a l’Estat, els diaris guanyaven fins a 40 milions d’euros l’any amb els anuncis de prostitució, encapçalats per El País, El Mundo i les diferents capçaleres de l’ABC. Unes xifres a les quals, amb la constant davallada publicitària que pateixen els mitjans, difícilment voldran renunciar.