Percentatge de les informacions electorals de les candidatures (font: CAC).

El ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha aprovat l’informe de pluralisme a la televisió i a la ràdio durant la campanya de les recents eleccions al Parlament. El treball constata que, en el seguiment estricte de la campanya electoral (del 29 de gener al 12 de febrer), TV3 va ser el mitjà que més va igualar el temps de notícia dels set partits amb representació parlamentària. Així, la diferència entre el primer i l’últim va ser de només 1,4 punts percentuals: ERC, PSC, PDeCAT, Ciutadans, En Comú Podem, CUP i PP (en aquest ordre). Així mateix, va donar espai a Junts per Catalunya i Vox sota la consideració de grup significatiu.

En una línia similar, betevé, RAC1 i Catalunya Ràdio van tendir a igualar el temps de notícia dels partits amb representació parlamentària, però de manera més moderada, sense arribar a la quasi equiparació feta per TV3. Així, betevé va ajustar el temps de notícia dels set partits en una forquilla de 5,6 punts percentuals, RAC1 ho va fer amb 6,4, i Catalunya Ràdio amb 6,5 punts.

Les cadenes de RTVE analitzades (La 1 i TVE Catalunya) van tendir a una proporcionalitat estricta amb els resultats electorals del 2017. També van incloure les dues formacions considerades grups significatius amb uns temps més baixos que el més petit dels partits amb representació al Parlament.

Per la seva banda, les tres televisions estatals privades analitzades (Telecinco, Antena 3 i laSexta) van donar força més presència al PSC i, en el cas de les dues primeres, seguit del PP. A més, Antena 3 no va dedicar temps al seguiment de les campanyes electorals de PDeCAT i la CUP, mentre que Telecinco no va informar sobre la del PDeCAT.

El ple del CAC ha aprovat amb els vots favorables del president Roger Loppacher, Yvonne Griley i Carme Figueras (en aquest últim cas amb un vot concurrent), i el contrari de Daniel Sirera (amb un vot particular).

Informacions relacionades amb les eleccions

A banda del seguiment estricte de la campanya electoral, l’informe del CAC també analitza les informacions que guardaven relació amb les eleccions.

El document indica que, en general, les televisions i ràdios d’àmbit català o barceloní van donar un espai similar als dos blocs, per bé que amb preponderància per a la informació relacionada amb les eleccions. En canvi, les televisions privades, van apostar pel segon bloc. Destaca Antena 3, que va dedicar el 87,4% del temps de cobertura sobre el 14-F a les informacions relacionades amb les eleccions i només el 12,6% al seguiment estricte de la campanya electoral.

El tema que va obtenir més seguiment informatiu va ser la incidència de la pandèmia de Covid-19 en les eleccions. Gairebé tots els mitjans analitzats hi van dedicar un espai preferent, amb un grau variable. El mitjà que hi va dedicar més temps va ser TVE Catalunya, amb un 33% del temps total d’informacions relacionades amb les eleccions, seguida de betevé, amb un 25,7%, i Catalunya Ràdio, el 23,5%.

L’excepció va ser laSexta, que va prioritzar les informacions sobre els debats electorals (amb el 12,2% del temps del bloc d’informacions relacionades amb les eleccions) per sobre del temps dedicat a la pandèmia (9,8%).

Entrevistes i debats

Tots els mitjans analitzats van entrevistar, com a mínim en una ocasió, representants de les set candidatures amb representació parlamentària i de les dues considerades grups significatius, llevat de betevé, que no va fer cap entrevista a representants de partits, i de Telecinco, que en va fer dues a persones relacionades amb el PP. P

Els mitjans de la CCMA (TV3, 3/24 i Catalunya Informació) van emetre un debat amb les nou candidatures per a tot Catalunya i tres de territorials. Els mitjans de RTVE (TVE Catalunya i Canal 24 Horas) van emetre un debat per al conjunt de l’Estat les nou candidatures i també tres de territorials. Oer ka seva oartm laSexta va emetre un debat amb les nou candidatures.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram