El Consell de la Informació de Catalunya ha constatat que TV3 ha vulnerat el Codi Deontològic de la professió al permetre que Josep Palau, periodista del programa Tot es mou, protagonitzi l’anunci d’una entitat bancària a la mateixa cadena. Un conflicte d’interessos que el CIC ja havia constatat en anteriors ocasions, com fa dos anys amb la periodista Laia Ferrer i el mateix programa.

El criteri vulnerat és el 7, el qual indica que “no és admissible simultaniejar l’exercici del periodisme amb altres activitats remunerades que posin en perill els principis de veracitat i independència”. En aquest sentit, el Codi indica que, com a norma general, els professionals de la informació “han d’evitar qualsevol situació de conflicte d’interessos” que pugui posar en qüestió “la credibilitat i imparcialitat de la seva funció”.

El CIC assenyala que, el fet que els espectadors de TV3 puguin veure Palau realitzant tasques informatives al Tot es mou i fent un anunci on lloa les bonances d’un banc pot implicar dos problemes. Per una banda, “induir a confusió i que alguns espectadors es pensin que estan veient informació quan en realitat és publicitat”. I per l’altra, “posar en risc la independència del periodista i/o la cadena a l’hora de tractar futures informacions sobre l’entitat bancària en qüestió”.

En paral·lel, l’organisme indica que el Tot es mou es defineix com un ‘magazín d’actualitat’ i que, per molt que estigui dirigit a l’entreteniment, “té una part important d’informació”. Per això, el CIC insta la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals a revisar el criteri del Llibre d’estil que només impedeix fer publicitat als professionals que treballen en espais estrictament informatius, ja que “en molts programes la línia entre la informació i l’entreteniment és cada cop més difusa”.

Al·legacions de la CCMA

En les seves al·legacions, la Corporació argumentava que la telepromoció és “un format permès per la normativa audiovisual per a aquest tipus de programes”, en referència als magazins.

A més, es remetia al Llibre d’estil, on la prohibició de fer publicitat s’aplica només als professionals que treballen en continguts estrictament informatius, que segons la Corporació no és el cas de Josep Palau ni el Tot es mou.

En l’escrit, la CCMA també indicava que, quan s’emet l’espai publicitari se sobreimpressiona sempre la transparència de publicitat per tal d’advertir l’espectador que es troba davant d’un contingut estrictament comercial i no d’una altra naturalesa.

El CIC diu que Laia Ferrer i TV3 van vulnerar el Codi Deontològic en dues emissions de publicitat
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram