Una vintena de perfils destacats en la promoció del català a internet, tant personals com d’entitats, ha impulsat la campanya #Googleencatalà per crear “consciència pública” i demanar l’adopció de la llengua catalana en les noves tecnologies de Google.

Els impulsors lamenten que l’obertura a Barcelona d’unes oficines de la multinacional i la reactivació de Google News a l’Estat “ha xocat amb la manca de desplegament lingüístic del gegant digital amb el català en els darrers anys”.

Així doncs, critiquen que els servei de notícies no estigui disponible en català, a diferència de Google Llibres o Google Acadèmic. “És un cas més que fa palès la deriva de la companyia estatunidenca respecte a la no adaptació al català dels seus productes més recents”, apunten.

Els promotors de la campanya celebren que la multinacional ofereixi en català productes com Gmail, Android o Google Docs, però denuncien “algunes tendències de descura” i li reclamen que adopti “encara més una responsabilitat ètica i corporativa” perquè no es posi en risc la continuïtat de l’ús del català en les seves eines més bàsiques.

Els impulsors de #Googleencatalà aposten per una difusió proactiva que doni a conèixer aquests casos d’ús i que serveixi com a “pressió inicial” perquè la companyia sàpiga que la seva arribada a Barcelona “ha de comportar compromisos ferms cap al públic catalanoparlant”, sense oblidar una “primera inclusió” de l’occità. En aquest sentit, recorden que aquesta llengua encara no té presència en cap servei de Google, cosa que suposa un “greuge” per als seus parlants.

A banda del “toc d’atenció” a l’empresa estatunidenca, amb la campanya també es cerca que més internautes estableixin el català com a llengua d’ús dels seus perfils de Google.