comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 28 Setembre 2017 a les 10:53

Aquest mes de setembre he pogut viure novament l'experiència del mercat anual de la producció audiovisual francesa, adreçat a les distribuïdores, operadores de serveis audiovisuals en línia i televisions de tot el món. Un Le Rendez-Vous de TV France International, amb seu a Biarritz, que creix en cada edició en nombre d' assistents i expositors, gràcies a una organització impecable i a una oferta indubtablement atractiva. Un mercat internacional que esdevé una de les principals eines que han permès que els nostres veïns del nord siguin ja el tercer territori exportador de tot el món, i el primer de llengua no anglesa, amb una facturació total que l'any passat ja s'acostava als 350 milions d'euros (sense comptar el negoci estrictament cinematogràfic).

I com ho han aconseguit? Per què els documentals, series de ficció i d'animació franceses triomfen internacionalment? Doncs gràcies a un molt ben dissenyat cercle virtuós de suma de talent i recursos financers. Recursos i suports institucionals que es posen en funcionament des de molt abans de l'inici del procés productiu fins a les seves vendes o coproduccions internacionals. En saben, s'hi posen i se'n surten molt bé.

I aquí? Perquè de talent en tenim. Aquí continuem formant part d'un Estat que no creu en el sector de la comunicació audiovisual. Amb una diferència només d'un 40% entre la població francesa i l'espanyola, la institució gala que dona suport al conjunt de la indústria audiovisual (des dels videojocs al cinema, passant per la televisió) té un pressupost anual de prop de 700 milions d'euros; mentre que el seu homònim amb seu a Madrid, l'ICAA, se situa –sumant-ho tot– per sota dels 70. Ens entenem, oi?

No només és bo, sinó imprescindible per a molts milers de professionals i empresaris catalans posar fi a les traves que tenen, tenim, pel fet de formar encara part d'un Estat espanyol que menysprea la cultura catalana i les seves empreses. Com deixem de patir un Estat que ha bloquejat absurdament un impost –la taxa audiovisual catalana– que aportava uns 20 milions de d'euros anuals en favor d'un sector comunicacional i industrial estratègic? Com poder-nos plantejar què farem amb els 400 milions d'euros que aconsegueixen de Catalunya les TV privades espanyoles, via publicitat vinculada a l'audiència (als quals cal sumar-hi els milions facturats pels serveis de VOD o SVOD de les operadores d'internet) i que tenen un baixíssim, baixíssim, retorn al nostre país en forma de coproduccions o contractacions de serveis a empreses catalanes?

Ser un país normal també convé als professionals i al conjunt del sector de la indústria audiovisual. Sens dubte. Diumenge 1 d'octubre hem de fer "allò" i guanyar-nos-ho. Fem-ho.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornen les vagues a TV3, ara per recuperar les 35 h setmanals

La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Núria Llorach, va [...]

Convocats els 30ens premis periodístics Pica d'Estats

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha obert la convocatòria de la 30a edició [...]

Malarrassa redueix la periodicitat a quinzenal

El periòdic gratuït Malarrassa de Terrassa aquest octubre ha passat d'una periodicitat [...]

Prisa i Vocento s'alien en la venda de publicitat programàtica

Els grups Prisa i Vocento han arribat a un acord per crear una plataforma conjunta de venda [...]

Prensa Ibérica ultima el llançament de Neomotor

El proper 26 d'octubre es posarà en marxa Neomotor, un nou mitjà multimèdia de Prensa Ibérica [...]

Entra en vigor la nova instrucció sobre la presència de llengua i cultura catalanes a TV i ràdios

La modificació de la Instrucció general sobre la presència de la llengua i la cultura [...]

La Generalitat treu a licitació la inserció d'esqueles a diaris impresos

El Departament de la Presidència ha obert el procés de licitació per adjudicar el servei de [...]

Els beneficis d'Imagina van créixer un 10,3% el 2017

Imagina Media Audiovisual (matriu de Mediapro) va tancar el 2017 amb un benefici net de [...]

El festival Zoom premia Mercedes Milà, Laura Rosel i 'Polònia'

El Festival Internacional de Ficció Televisiva i Formats Zoom d'Igualada ha començat a [...]

Torrelles de Llobregat licita la gestió integral del butlletí municipal

L'Ajuntament de Torrelles de Llobregat ha obert el procés de licitació per adjudicar els [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.