comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Pro-Docs | Actualitzat el 02 Novembre 2017 a les 10:13

En Joan Salvat s'ha vist obligat a deixar la direcció del programa Sense ficció per decisions alienes al seu desig, un programa que ell mateix i el seu equip havien creat fa vuit anys, i que s'ha convertit en uns dels programes emblemàtics de la cadena. En Salvat posa fi a la seva trajectòria al capdavant del Sense ficció. Una trajectòria profundament creativa i amb una passió per la no-ficció sense prejudicis, amb ètica periodística, i amb un esperit obert a tot tipus d'històries, tant de dins com de fora de Catalunya.

Ja com a director durant quasi 25 anys del 30 minuts, en Joan, amb l'ajuda imprescindible de les productores i productors del seu equip, havia demostrat la creativitat instintiva i poc convencional, reconeixent i impulsant els talents d'un equip excepcional. Dos exemples d'entre molts serien: Balseros, nascut com a reportatge televisiu de Carles Bosch i Josep Maria Domènech per al programa, i amb la col·laboració d'una productora externa, que es va transformar (i com sempre, això no passa sense moltes complicacions i superant molts obstacles) en una pel·lícula documental nominada als Oscars; Els nens perduts de franquisme de Montse Armengou i Ricard Belis també demostrava com la passió i la creativitat desbordava els límits d'un programa que havia de lluitar a vegades amb les idees més restrictives de "serveis informatius".

Arrencar i consolidar el Sense ficció no deu haver estat gens fàcil, quasi bé semblava un salt al buit, després de l'èxit i el prestigi ja assolit pel 30 minuts. Un programa de documentals que aspirava a fer produccions properes, obrir una finestra per a les coproduccions catalanes, i oferir a l'audiència catalana el millor dels documentals internacionals. Més de 200 programes després, amb 80 coproduccions i una trentena de produccions properes, en Joan deixa el programa Sense ficció a dalt de tot, igual com va deixar el 30 minuts. És un programa quasi bé únic en el panorama de la televisió pública europea actual, un programa setmanal en el primer canal de la televisió pública catalana i en prime time, amb documentals eclèctics, que registra unes audiències que moltes vegades superen la mitjana de la cadena.

Per a les productores catalanes de documentals, el Sense ficció ha estat –amb les coproduccions, i especialment abans de les retallades dels pressupostos– un aliat important per a l'acceptació de noves idees i la creació de projectes d'èxit nacional i internacional. En Joan ha seguit amb el seu esperit obert, curiositat enorme, i ambició discreta però fèrria, i ha connectat programes de qualitat, humans i intel·lectuals, amb audiències grans. Els últims anys sembla que han crescut els obstacles per tot arreu. Mai és fàcil per a un productor, des de fora, entendre els problemes d'un director de programa, què pot o no pot entrar en el seu projecte. I no tots els productors tindran la mateixa valoració d'aquestes negociacions. Però és indiscutible l'enorme impacte d'en Joan Salvat en fer popular, viable, i creativament viu, el gènere documental a Catalunya.

Els productors, com a homenatge al seu llegat, seguirem explicant històries de no-ficció per l'audiència que esperem segueixi fidel a aquestes històries que en Joan Salvat a través del Sense ficció ha posat a les seves pantalles durant tots aquests anys.

Moltes gràcies, Joan!

Pro-Docs, Associació de Productors de Documentals de Catalunya.

Article publicat a Infoproa, el butlletí de PROA (Productors Audiovisuals Federats).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La PDLI crearà un observatori contra l'assetjament a dones periodistes a les xarxes

La Plataforma en Defensa de la Llibertat d'Informació ha anunciat la creació d'un observatori [...]

El CAC premia un treball sobre els informatius infantils de la BBC, ZDF i TVC

Children's news. Topics, information quality and audience reception around Newsround, Logo [...]

Tanca la revista Noticias de la Comunicación

La revista mensual Noticias de la Comunicación ha tancat després de gairebé 27 anys cobrint [...]

Convocats els 35ens premis Ortega y Gasset de periodisme

El diari El País ha obert la convocatòria de la 35a edició dels Premis Ortega y Gasset de [...]

El CAC demana prohibir els anuncis de joc en horari protegit

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya reclama la prohibició d'emetre publicitat de jocs [...]

L'audiovisual reclama un pla de xoc per salvar TV3 i el sector

L'ofegament econòmic al qual s'enfronta Televisió de Catalunya, que aquest any ha de retallar [...]

Obren expedient a l'ABC per entrevistar Arrimadas en la jornada de reflexió

La Junta Electoral Central ha obert un expedient sancionador al diari ABC per haver publicat [...]

La família Godó assumeix el ple control del grup

El grup Godó ha reduït el seu consell de govern, que ha quedat format pel president editor [...]

Els professionals de RTVE demanen rellevar ja el president sense concurs

Els consells informatius de TVE, RNE i RTVE.es consideren que, un cop superat el termini per [...]

iCat estrena sis microespais diaris d'informació cultural

L'emissora musical i cultural de Catalunya Ràdio amplia continguts. A partir de dilluns, iCat [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.