L’any 2013 ens ha deixat una colla de bons exemples d’editors que van començar aquest ofici amb un sol mitjà de premsa gratuïta o digital i que han esdevingut editors d’una pluralitat de mitjans que s’adrecen al lector per diverses plataformes o canals de comunicació.

Evidentment, entre els associats n’hi ha que són només editors de premsa gratuïta i prou, però cada cop en són menys. N’hi ha que només fan un mitjà digital, però també cada cop en són menys, ja que amb el pas del temps molts han passat a editar varis mitjans digitals i, fins i tot, algun s’ha incorporat al món de la premsa en paper.

Al cap i a la fi, el que fa la majoria d’editors de l’ACPG és ser un empresari de mitjans d’informació que es presenta al lector amb varis productes periodístics i amb diversos formats: paper, digital, gratuït, pagament, gratuït amb premium, etc.

Aquesta és la realitat dels editors que mantenen una vocació més empresarial i una aposta més innovadora. Actualment, el 2014, ja són molts els editors que utilitzen vàries plataformes de comunicació i preveiem que cada cop en seran més i més. És per això que, des de l’associació, volem acompanyar-los en aquest procés de diversificació de la cartera de mitjans editats i contribuir a tenir unes empreses associades de mitjans d’informació cada cop més sòlides, diversificades i, en definitiva, més sostenibles a mig i llarg termini.

Des de l’ACPG, en aquests temps de ràpida evolució tecnològica, volem focalitzar les nostres accions i situar-les al servei de les empreses editores de mitjans d’informació i comunicació, de manera que els generin més utilitats; actuar amb criteris de patronal de mitjans, i buscar una col·laboració estreta amb la resta d’agents del sector.

Uns exemples d’aquesta nova realitat són els següents: els editors d’un dels gratuïts amb més de trenta anys al mercat, van impulsar fa uns anys el digital de la seva comarca; posteriorment, van crear un digital d’esports d’àmbit català, i ara, aquest mes de març, llancen al mercat Fosbury, una revista digital “dels altres esports”.

Un altre editor que va començar fa anys amb un mitjà de premsa gratuïta, posteriorment va crear el setmanari de pagament del seu municipi; més recentment el digital del municipi, i després ha anat afegint a l’empresa altres mitjans digitals: un temàtic, més enfocat al món de l’empresa, i un altre de generalista d’àmbit nacional.

També s’està produint algun cas a l’inrevés: un dels primers editors de mitjans digitals del país que ha creat un dels digitals més llegits en català, no fa gaire va impulsar des de la seva empresa un mitjà de premsa de proximitat en paper.

Casos com aquests entre els editors de l’associació en podríem trobar més. De fet, des de fa un temps, afirmem que vivim una revolució en el mapa de mitjans de comunicació, el món de la informació ha esdevingut totalment variable, fet que ens obliga a adaptar-nos constantment als canvis i a les novetats tecnològiques que apareixen. Però alhora, d’una cosa estem convençuts, i és que els editors que sàpiguen informar bé i tinguin uns valors reals per als seus lectors, d’aquí uns anys encara hi seran, no sabem amb quants formats o sota quines plataformes, però segur que seguiran fent la seva tasca periodística d’informar i comunicar-se amb els seus conciutadans a través d’uns continguts de proximitat temàtica o geogràfica.

Cap a un món de mitjans liderat per joves

Fa molt pocs dies, ens va visitar a l’associació la filla d’un dels editors amb mitjans de premsa que tenen més de vint anys de presència en el mercat. Ens va explicar que és llicenciada en Periodisme, va mostrar un bon coneixement de les noves tecnologies, i amb una energia desbordant va explicar-nos les seves idees de cap a on ha d’avançar l’empresa i com han d’evolucionar els seus mitjans d’informació per a tenir un bon futur. Aquesta conversa recent és un bon exemple del que està passant a moltes empreses associades.

Amb la segona generació d’editors ha començat un cicle en el qual les empreses comencen a estar dirigides per joves professionals o bé estan situats en els llocs clau i de futur de les empreses. Aquesta generació de joves, la majoria noies, amb formació, empenta i coneixement dels canvis que vénen, segur que definiran l’evolució del mapa de mitjans d’informació i comunicació en català.

Des de l’ACPG, davant d’aquest món canviant dels mitjans d’informació, el 2014 volem evolucionar i transformar-nos per seguir sent útils als editors d’aquest país i avançar al seu costat.

Josep Ritort i Ferrús. Secretari General de l’ACPG.

Articles relacionats:

2013, un any de creixement en mitjans digitals a l’ACPG (1)

2013, un any també de creixement per a la premsa gratuïta a l’ACPG (2)

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram