Des de la seva posada en marxa, el 1983, Catalunya Ràdio ha incorporat les dones en tots els vessants professionals de l’emissora, entre ells en un món tan masculí com és el de la informació esportiva, reflex d’un món predominantment masculí, com és el dels esports en general. Trenta-sis anys després de la creació de la ràdio nacional de Catalunya, les dones són presents en tots els departaments de l’emissora, amb una especial rellevància en la nostra tasca periodística diària i de servei públic. A tall d’exemple, l’equip del programa Popap, amb Mariola Dinarès al capdavant, està integrat totalment per dones.

En la incorporació de periodistes esportives, en concret, Catalunya Ràdio va ser pionera, amb noms com Verónica Pareja i Pilar Calvo. Amb el temps, Calvo es va incorporar a l’equip de La transmissió del Barça, encapçalat per Joaquim Maria Puyal, que va començar el 1985. L’equip de Puyal, rebatejat més tard com La TdP, sempre va incorporar dones periodistes a les transmissions del Barça, com Rut VilarSònia Oleart, Marta CarrerasSandra SarmientoCoia Ballesté o Laia Tudel, entre d’altres. Carreras, Oleart i Tudel formen part de l’actual equip de LaTdT, amb Ricard Torquemada, que s’emet des de l’inici de la temporada 2018-2019, i agafa el relleu de LaTdP.

A partir del 4 de març, i en el marc de la setmana del Dia Internacional de la Dona, les graelles de Catalunya Ràdio i Televisió de Catalunya s’omplen de programes especials i continguts diversos al voltant d’aquesta temàtica, amb el lema #SomDones. El web de l’arxiu i la fonoteca de Catalunya Ràdio Dies de ràdio, amb Santi Carreras i Judith Sala, recull catradio.cat l’experiència professional de 17 periodistes esportives de Catalunya Ràdio.

Dies de ràdio publicarà cada dia testimonis orals i fotografies que recuperen situacions viscudes i sentides per Verónica Pareja, Pilar Calvo, Rut Vilar, Sandra Sarmiento, Coia Ballesté, Laia Claret, Sònia Gelmà, Laia Tudel, Maria Guixà, Montse Mir, Marta Carreras, Sònia Oleart, Marta GarciaRosa Gordillo, Montse Raya, Jordina Tarré i Carme Lluveras a les transmissions de diferents disciplines esportives de l’emissora. Una foto històrica, amb molta experiència acumulada i un recull d’experiències de les professionals que Catalunya Ràdio té intenció de continuar destacant amb altres professionals que han treballat o treballen en àmbits o departaments diferents de l’emissora.

Amb tot, no és gratuït, per tant, que Catalunya Ràdio sigui una emissora amb un gran component femení, no només en la seva confecció diària des del primer dia, sinó també en la seva audiència. Segons les dades de l’Estudi General de Mitjans (EGM) Catalunya Ràdio va tancar el 2018 sent la ràdio generalista catalana amb una quota més alta d’audiència femenina entre els seus oients, amb un 43,7% de percentatge femení en l’escolta de l’emissora, dos punts per sobre de la resta d’emissores generalistes. Som la ràdio nacional i més femenina de Catalunya. #SomDona.

Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram