Opinió

Clúster Audiovisual: una aposta estratègica que ja està donant fruits

|2015-11-23T14:03:11+02:0023 Novembre 2015|Comunicació21

Ara fa poc més de dos anys, Catalunya es dotava d’un instrument de país que ja havien posat en marxa una dècada abans Galícia i el País Basc: un clúster audiovisual. Un organisme operatiu que fomentés les sinergies entre els distints sectors i organismes que intervenen en a l’ecosistema d’aquest macrosector tan determinant de les indústries culturals i creatives del nostre temps: des del món acadèmic a les indústries TIC; de les televisions al món de la publicitat; de les productores a les empreses de serveis audiovisuals.

Des de la seva posada en marxa, amb moltes dificultats per la manca d’un finançament mínimament suficient, el Clúster Audiovisual de Catalunya ha tingut com a clar objectiu relligar els distints agents que intervenen en el circuit de creació, producció, difusió o emissió, i exhibició audiovisual en operacions conjuntes que aportessin valor afegit al sector, ja fos per multiplicar l’efecte del que havien estat abans accions individuals o per posar en marxa eines de col·laboració que fins ara no existien.

Eines com el primer Pitching Audiovisual Universitat-Indústria celebrat fa poc, que reuní una seixantena de les principals empreses productores del país amb equips d’estudiants de dotze centres universitaris, que avaluaren durant dos dies seguits diversos projectes en desenvolupament. Més d’un centenar de reunions de treball que acostaren els futurs professionals del sector amb el bo i millor de la indústria audiovisual. Una implicació i una complicitat d’alt nivell, com així ho va destacar el president del Clúster, Xavier Guitart.

La recent jornada de commemoració del Dia Mundial de la Televisió, celebrada de nou al Tecnocampus de Mataró, i amb participació directa del Clúster, serví per constatar dos conceptes claus per a la televisió del futur aquí i a tot arreu: la innovació i l’enfortiment de la producció pròpia; és a dir, de continguts generats per la indústria del mateix entorn territorial o nacional dels canals televisius. Dos conceptes que també defineixen prou bé la tasca que desenvolupen els clústers audiovisuals existents a Europa.

Com a exemple d’aquesta construcció de sinergies, properament el Clúster organitzarà una nova trobada entre productores, broadcasts i agències de publicitat sobre el branded content, un dels principals vectors de les inversions de les marques industrials en el negoci de la televisió.

Com hem apuntat en anteriors articles, tant en aquest portal com a la revista Comunicació21, Catalunya té les potencialitats necessàries per esdevenir hub o gran centre internacional del sector audiovisual al sud d’Europa. Ens falten recursos i inversions, algunes infraestructures i equipaments, sí, però hi ha prou talent, nivell acadèmic, expertesa empresarial, i prou diversitat d’indústries necessàries ja presents al nostre país, com per fer-ho realitat en pocs anys. I en aquest objectiu cultural i econòmic tan important, el Clúster hi està fent feina. Bona feina.

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.