L’any 2011 la UNESCO va declarar el 13 de febrer Dia Mundial de la Ràdio, coincidint amb el dia que es va crear la Ràdio de les Nacions Unides, l’any 1946. La ràdio segueix sent el mitjà de comunicació amb més audiència a tot el món, i aquesta celebració la duen a terme emissores de tot el planeta. Si la ràdio és el mitjà més vital segons els estudis d’audiència, fort i necessari per a una societat plural i democràtica, i que millor permet als ciutadans informar-se i entretenir-se mentre fan altres activitats, el Dia Mundial de la Ràdio havia de servir enguany per agrair la confiança que els catalans tenen dipositada des de fa anys en la seva ràdio pública i en el conjunt de la ràdio en català atès que s’acaben de celebrar els 40 anys de Ràdio 4, la primera emissora en la nostra llengua després del franquisme.

Catalunya Ràdio celebra aquest 13 de febrer, que es podria rebatejar com el Dia Mundial de la Confiança perquè prop de 300 oients s’han ofert per obrir-nos les portes de casa seva perquè hi puguem fer tota la programació. Un desplegament espectacular permetrà fer tots els programes fora de l’emissora, en un homenatge als protagonistes anònims de la ràdio com són els oients i els tècnics. Aquest Dia Mundial de la Ràdio pretén posar en valor la confiança de l’audiència, que ens ha donat les claus de casa seva perquè hi entrem Catalunya Ràdio, i el paper rellevant dels professionals que mai no es posen davant del micròfon.

Aquest dilluns faran ràdio Mònica Terribas a la cafeteria-restaurant Casa Pepe de Santa Coloma de Gramenet i a l’estudi de Ràdio Tele-Taxi amb Justo Molinero en antena conjunta de les dues emissores; Xavi Cazorla, Jordi Asturgó, Oriol Dalmau i Marta Cristià de l’APM? amb els estudiants de la universitat Tecnocampus de Mataró; Mariola Dinarès a la cabina del camió de l’oient Toni Martínez a la plaça de l’Ajuntament de Pont de Molins (Alt Empordà); Òscar Fernández i Empar Moliner a la llibreria l’Espolsada de les Franqueses del Vallès; Roger de Gràcia a casa de la oient Núria Martínez a l’Horta de Lleida; Jordi Costa i Sònia Gelmà a casa de l’oient Blai Gómez al Boulevard de la Villete de París el dia abans que hi jugui el Barça; Kilian Sebrià i Sílvia Cóppulo a casa de l’oient Jordi Graell a El Vendrell; i Francesc Garriga amb connexions des de casa de Josep Maria Minguella i de l’oient Jordi Camí a Barcelona. Aquest diumenge, a més, Ricard Ustrell s’ha avançat a la commemoració fent El suplement rebent a casa seva, a Sabadell, personatges de la música i la cultura i protagonistes il·lustres de la ràdio del país, i el Tot gira de David Clupés amb una entrevista de Pere Escobar a Antoni Bassas.

Tots els professionals de Catalunya Ràdio, Catalunya Informació, Catalunya Música i iCat.cat estan bolcats aquests dies en una programació especial que aposta per la proximitat. La forta presència territorial que la ràdio pública té al país –amb delegacions com les de Tarragona amb Coia Ballesté, Girona amb Clara Jordan i Lleida amb Roser Perera­–, així com la seva cobertura universal arreu del Principat, és la garantia de la proximitat, però aquesta es veu reforçada amb #CatRàdioEsMou, una etapa marcada per la participació dels oients, l’activitat a les xarxes socials i la innovació amb nous formats i més continguts en l’entorn digital.

La proximitat amb els oients i la confiança de l’audiència, un patrimoni acumulat al llarg d’anys, no es guanyen només amb informació, rigor, servei públic i pluralitat, ni tant sols amb el desplegament d’antenes i repetidors a tots els racons del país, sinó que s’han d’acompanyar d’accions que ens permetin ser més a prop de la gent allà on ens escolten i allà on consumeixen continguts de ràdio. És per això que acabem de redissenyar la web catradio.cat i d’estrenar una versió d’aplicació mòbil per a telèfons i tauletes. I els propers dies anunciarem una nova oferta de continguts radiofònics en l’entorn digital.

Aquest Dia Mundial de la Ràdio arriba pocs dies després que es presentés el Llibre blanc de l’audiovisual de Catalunya per part del Consell de l’Audiovisual al Parlament, i tot l’operatiu d’aquest dilluns així com l’impuls digital i innovador que està duent a terme Catalunya Ràdio encaixa perfectament amb els deures que se li posen a la ràdio pública. Deures que complirem gràcies a la confiança i escalf dels oients que ens deixen entrar a casa seva i sintonitzen amb nosaltres cada dia i a tothora per la ràdio convencional i pels canals digitals per als nous hàbits de consum.

Saül Gordillo. Director de Catalunya Ràdio.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram