El títol és petulant, ja ho sé. Però, què caram, em fa il·lusió veure que una nova eina pot ajudar moltíssim als mitjans de proximitat. Facebook està treballant en una aplicació mòbil de notícies independent que sembla feta expressament per als periòdics locals, a part, naturalment, de ser una eina més de les noves iniciatives de Facebook per fer créixer el seu negoci.

Aquest producte, que sona similar a Twitter, sembla ser diferent de Facebook per a la feina dels editors de premsa; és una iniciativa –que es va anunciar a finals de l’any passat– que millora el treball per difondre les notícies sense ser necessària una inversió monetària que mai és a l’abast de la premsa de proximitat.

M’he fixat que el lloc Business Insider ha publicat opinions de captures de pantalla del nou producte i he parlat amb una font que ha estat jugant una mica amb aquesta nova plataforma de Facebook “de negocis”, però indicada clarament per a la premsa de casa. Aquesta font em diu que algunes empreses –cap d’espanyola, ves per on– ja han estat escollides per Facebook per posar a prova l’aplicació, i un parell d’elles són, precisament, editores de diaris locals nord-americans.

Segons el web que he esmentat, però, Facebook no ha volgut fer fins ara comentaris per ampliar la informació; per tant, els detalls són encara difusos, però és ben cert que hi treballa des de fa una colla de mesos i que el nou producte es pot dir fefaentment que es troba actualment en fase de proves (alpha), i que suposadament ja s’hi pot treballar des d’aquesta modalitat tancada.

Imaginem, doncs, que els subscriptors i els lectors de la premsa de proximitat catalana es puguin descarregar aquesta nova aplicació mòbil parida i treballada per Facebook. Pot ser una benedicció per a ells, els lectors, i per als editors, per quan, pel que sabem, els mitjans podran compartir les seves pròpies notícies per missatge push.

Pel que conec, els lectors podrien subscriure’s a determinades publicacions i rebre alertes de fins a 100 caràcters i enllaços a les notícies d’aquestes pàgines web; encara més, lectors i subscriptors podran triar aleshores associar publicacions que volen seguir en l’aplicació i els temes (o estacions i subestacions) des d’on volen rebre les últimes alertes de notícies sobre tal o qual qüestió. Facebook seria per a la premsa local el coordinador de capçaleres i el promocionador dels temes que ara només són difosos per una capçalera i que, per ser rebotats i coneguts a altres indrets, no tenen altra solució que ser ‘recollits’ (moltes vegades silenciant la seva autoria i procedència) pels grans mitjans de la capital (que en molts casos, també, se’ls fan propis).

L’eina de projecció dels nostres mitjans de proximitat obriria també noves finestres de comunicació, publicitat i màrqueting fins ara reservades només per a grans capçaleres. Amb més possibilitats, encara. Òbviament, aquesta plataforma no necessita pas estar dedicada exclusivament a la divulgació de notícies; les publicacions associades podrien estar creant al mateix temps notificacions mòbils que arribarien a tots els subscriptors, lectors –i públic general, si es volgués!– a l’instant, tan ràpid com ho faria un tuit.

Recordeu que les alertes mòbils permeten fins a 100 caràcters de text i un enllaç a la notícia al web d’aquesta publicació, però, a més, una publicació podrà crear una notificació per a un altre, per exemple. Aquesta porta és, doncs, bastant més que una finestra. I quan la sorpresa de la notícia enllamineixi un hipotètic lector, aquest farà clic a l’enllaç, i serà portat a la pàgina web de la publicació per llegir l’article. I des d’una redacció es podrà fer el mateix cap a un altre. Es podrà anar molt més enllà del que Twitter permet als editors. De la tramesa d’alertes mòbils de notícies d’última hora per a les masses es podria passar a un servei complet i coordinat, senzill, eficaç i barat. El que necessiten les nostres publicacions de confiança.

Però, on és la senzillesa d’ús per a l’usuari? Els lectors, o subscriptors, o periodistes, haurien de descarregar una aplicació diferent de Facebook en els seus dispositius mòbils. Un cop instal·lada, haurien de seleccionar a quins mitjans de comunicació es volen subscriure o amb quins mitjans es vol compartir informació. De cara a la millora del negoci, sembla que també es podran realitzar subscripcions a partir de diferents temes que els resultin d’interès, obrint-se un ventall de possibilitats al qual s’hi pot sumar la publicitat i els serveis.

Quan es produeixi una notícia rellevant o es vulgui comunicar quelcom interessant, els mitjans enviaran un avís de manera immediata als usuaris, que la rebran al seu telèfon mòbil com un missatge push.

Això sí, els mitjans que utilitzin l’aplicació només podran enviar enllaços a articles publicats per ells mateixos, i sempre a usuaris que hagin decidit seguir-los, ja fos de manera general, per seccions o per temàtiques d’interès. Si la Federació d’associacions de premsa de proximitat ho vol, aquesta eina de Facebook seria el complement ideal per a l’iQuiosc, amb unes possibilitats immenses.

Estanis Alcover i Martí. Periodista i consultor de comunicació.