No, no era massa còmode amb les mascaretes però calia fer-ho! Després de tants mesos de confinament calia posar la maquinària en marxa i concretar les idees que durant tantes setmanes estaven esperant sobre el paper.

Va ser difícil però finalment vam trobar un racó al Casal de Barri Transformadors per enregistrar les entrevistes que donaran forma al reportatge audiovisual Datum. Dates, tecnologia i drets digitals. La gent de La Productora va posar fil a l’agulla i en un moment estava muntat el set, la càmera i els focus. Mentre buscaven el millor angle on plantar els trespeus els mirava i pensava… no és la primera vegada que ho fan!

Unes setmanes abans encara estàvem discutint –per correu i per videoconferència– quina forma havia de prendre el reportatge: necessitem plans dinàmics i amateurs? Inclourem plans en vertical, sí o no? (un tema que encara queda pendent decidir). El confinament ens va donar un temps preciós per al debat i la reflexió, però allà calia posar en marxa micros i càmeres, i donar contingut a la forma. Era el moment!

Ja acabades les entrevistes i recollit tot el material en el cotxe de lloguer vam fer una cervesa al bar de la cantonada. El tema de conversa era inevitable: la situació de l’audiovisual. Deien que després de tots aquests mesos parats estaven contents de “tornar a sortir al carrer a treballar”. Vam parlar del passat i del futur de la producció audiovisual, de la manca de suport a les cooperatives per part de les administracions i de les possibles solucions. Conversa de terrassa de bar.

Tornant amb tren a casa vaig pensar que calia donar suport a experiències cooperatives en el camp de l’audiovisual com aquella. Havia estat una bona decisió proposar a La Productora aquest projecte, una proposta simple que s’havia convertit en una coproducció sobre un tema tant actual –i difícil d’abordar– com és l’ús i l’abús de les nostres dades personals. Unes dades que estan en mans de les administracions i de les grans tecnològiques. Vaig recordar l’afirmació de la Marina Garcés: “El control social serà un dels grans guanyadors de la pandèmia”.

Francesc-Josep Deó, director d’AulaMèdia.