El passat cap de setmana el Govern espanyol va omplir les portades de tots els diaris estatals amb el missatge obtús de “Este virus lo pararemos unidos”. Aquest anunci és un perfecte exemple de manual de propaganda ideològica i alhora un antiexemple de comunicació d’interès públic, essencial davant la pandèmia que estem patint. Interès per a la ciutadania que és l’únic, l’únic motiu que justifica l’ús de diner públic en publicitat.

Anem a pams. Hi ha alguna informació, algun consell sobre què fer davant la Covid-19? No. Cap. Ni un. Quin missatge conté, doncs? Com no hi ha ni recomanacions d’autoprotecció ni cap altra informació útil per a la ciutadania per fer front a la pandèmia (subratllo: cap ni una) només ens queda el lema, l’eslògan que omple mig anunci: “Este virus lo pararemos unidos”.

Un eslògan que, sumat amb l’únic altre element present a tota la pàgina que és el logotip solitari del “Gobierno de España”, llença un indissimulat missatge ideològic: aquí som nosaltres i ningú més!

I el lema és un desastre sense pal·liatius, si la cosa anés de prevenció sanitària. Un suspens de campionat si fos així. Davant d’una de les recomanacions claus d’autoprotecció, que és la de mantenir una distància de seguretat amb les persones amb què et relacionis a l’exterior, que romanguem separats a l’espai públic, l’anunci ens demana que anem “unidos”. Però, insisteixo, l’anunci no va de comunicació sanitària d’interès públic.

Aquesta campanya propagandística contrasta –brutalment i de manera sagnant– amb els anuncis publicats pel nostre Govern també durant el cap de setmana, amb tot un seguit d’informacions i recomanacions útils per a la ciutadania davant d’aquesta pandèmia. Fan la funció que havien de fer, de forma clara i entenedora. Com ha de ser. Un i altre son com el dia i la nit. Una nit amb boira, amb els fanals fosos i sense lluna, ja posats a reblar el clau de la metàfora.

I, lògicament, seguint la seva visió nacionalista, la campanya publicitària ha deixat al marge tots els diaris escrits i editats en català, ja siguin publicats a Barcelona o a la resta del país. Una discriminació (legal?) en la destinació d’uns diners que són de tots els contribuents. No és el primer cop ni serà l’últim que ho fan.

Mentre, la incompetència del Govern espanyol que ha impulsat aquesta campanya ens provocarà molt de dolor. Això sí, ben “unidos”.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.