Els professionals de la comunicació que ja portem un temps en el sector hem viscut unes quantes crisi. Tots ens en recordem de la crisi financera de 2008 i els més veterans fins i tot vam ser testimonis de l’esclat de la bombolla puntcom el 2001. Tanmateix, res no ens havia preparat per a una situació com la que hem hagut d’afrontar aquest últim any.

Per descomptat, sempre s’ha d’estar preparat per a una possible pèrdua de clients o retallades en els pressupostos. No obstant això, aquesta crisi ha estat única en alguns aspectes, com la supressió absoluta dels esdeveniments presencials o la necessitat sobtada d’implementar el teletreball.

Tot i així, com en tota crisi, la pandèmia també ha suposat una oportunitat per a les agències de relacions públiques més flexibles. Ens ha demostrat la necessitat d’aprofundir en algunes de les tendències transformadores de les quals tant hem parlat aquests últims anys.

Per exemple, la reorganització de les agències en àrees de pràctica multidisciplinàries que permetin una major adaptabilitat; la incorporació de departaments de creativitat, disseny web o fins i tot analítica de dades per oferir un veritable servei clau en el pany; o la generalització de la flexibilitat horària i el teletreball que, pandèmies a part, són essencials per facilitar la conciliació i millorar la productivitat d’un sector majoritàriament femení i en el qual, com en tants altres, cada vegada té menys sentit acudir cada dia a una oficina.

I mirant ja el 2021, què podem esperar d’aquest nou any que comença?

Tendències de les relacions públiques el 2021

Hem parlat tant de les coses dolentes que han passat el 2020 que m’agradaria centrar-me en algunes tendències positives que han sorgit aquest any i que tindran continuïtat el 2021.

Per començar, és molt interessant la transformació que viuen els esdeveniments. Tots tenim ganes de tornar a veure’ns les cares i el 2021 probablement tornaran les grans cites globals, començant pel Mobile World Congress de Barcelona previst per al juny. Tanmateix, també sembla inqüestionable que els esdeveniments virtuals han arribat per quedar-se i ens oferiran una magnífica eina per augmentar la projecció de les trobades professionals. Un exemple ha estat la fira virtual que ha acompanyat la Gitex Technology Week de Dubai, l’únic gran esdeveniment global que s’ha celebrat presencialment aquest any.

Per altra banda, l’augment del consum de continguts online ha propiciat l’auge de formats com els podcasts, impulsats encara més pel desembarcament de plataformes com Audible d’Amazon. Fins i tot des Canela ens hem animat i produïm el nostre propi programa, Una pizca de Canela, on reflexionem sobre les novetats i tendències del sector. Em recorda molt als inicis dels blogs, quan tots ens vam llançar a crear bitàcoles… que en la seva gran majoria van quedar abandonades al poc temps! Crec que el 2021 hi haurà una consolidació d’aquest mercat i sobreviuran les propostes que tinguin darrere una estratègia clara, una producció professional, un contingut de qualitat i un target ben definit.

Una altra tendència de la qual serà interessant seguir-ne l’evolució el 2021 és la implantació dels murs de pagament en les principals publicacions. Les dades reflecteixen una caiguda generalitzada en les audiències dels diaris digitals que han implementat aquesta fórmula. Seran suficients els ingressos obtinguts amb les subscripcions per compensar el descens del trànsit? O veurem com algunes d’aquestes capçaleres donen marxa enrere davant la por de perdre rellevància? Sembla que el futur passa pel pagament per continguts de qualitat, com demostra l’èxit de les plataformes d’streaming. Però potser aquest enfocament no estigui prou madur en el periodisme i la resposta siguin fórmules mixtes que combinin continguts oberts i prèmium.

Així mateix, en aquest últim any hem vist com s’accelera la creació de mitjans de marca i fins i tot d’agències que creen els seus propis mitjans de comunicació. Al mateix temps, proliferen serveis que permeten publicar articles i entrevistes, portals que ofereixen als periodistes accés a experts per usar-los com a fonts periodístiques, plataformes de blogging que aspiren a ser una alternativa als mitjans convencionals com Medium, etc. Totes aquestes iniciatives tenen en comú la voluntat de crear nous espais de difusió de continguts i engagement amb els periodistes més enllà de l’enviament de notes de premsa. Una pràctica cada vegada més saturada i amb menys valor afegit, que acabarà quedant en mans de plataformes especialitzades en la gestió de bases de dades que les agències utilitzarem de forma externa.

Tot això ens porta a un 2021 en el qual les agències ens haurem de seguir reinventant com portem fent en els darrers anys. Si el 2020 la paraula clau ha estat resiliència, per superar els grans desafiaments que ha plantejat la pandèmia, l’any que ve el lema serà adaptabilitat. Capacitat d’adaptació per emmotllar-nos a un sector cada cop més competitiu i complex, en què els serveis de comunicació tendeixen a tornar-se integrals per abastar no només les relacions amb els mitjans, sinó també la gestió de les xarxes socials, la reputació digital, el màrqueting de continguts i fins i tot el posicionament online.

Un cop més, el sector de les relacions públiques ha demostrat la seva capacitat per afrontar les crisis i aprofitar les oportunitats que ofereixen. El 2021 serà el moment de recollir els fruits del dur treball que hem realitzat aquests últims mesos, que han posat a prova com mai abans la nostra flexibilitat, creativitat i el valor que aportem als clients.

Deborah Gray, directora i fundadora de Canela.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram