El programa Crims de Catalunya Ràdio, dirigit pel periodista Carles Porta, rep aquest novembre els prestigiosos premis Ondas i Nacional de Comunicació a millor programa de ràdio. En pocs dies, la ràdio nacional de Catalunya recollirà els fruits de la seva aposta pel contingut de qualitat, per la innovació i també per la valentia.

Porta havia fet una col·laboració al programa de tarda de l’emissora, l’Estat de Gràcia, de Roger de Gràcia, la temporada 2016-2017, sobre crònica negra. Els seus temes i la seva narració van captivar l’audiència i, sumades als èxits precedents en l’àmbit editorial, van animar-nos a imaginar un podcast. Un format que el 2017 encara no havia triomfat com avui, però que a la direcció de l’emissora i a Carles Porta ens va semblar que pagava la pena d’explorar per explicar Tor, tretze cases i tres morts en un total de 25 episodis (més dels previstos inicialment). El vam distribuir el 2018 a la nostra app i web, i va ser tot un èxit d’audiència digital. Els companys de Mitjans Digitals es van esforçar amb un site molt treballat, amb una imatge acurada i una promoció que feia honor a l’altíssima qualitat d’aquell contingut d’àudio, amb moltes veus de la casa. El podcast i la posterior emissió a l’FM, a l’estiu, va recuperar l’interès per la muntanya de Tor. Primer la secció a la tarda, després el podcast i l’emissió per FM a l’estiu, amb una audiència digital molt fidel, ens van encaminar a fer el salt a la graella de la temporada 2018-2019, amb el programa Crims, el cap de setmana.

Catalunya Ràdio posa el 2018 tot el seu talent intern a treballar conjuntament amb Porta i la productora True Crime en el projecte radiofònic de Crims. Des d’aleshores, el consum digital de Crims a la plataforma pròpia de l’emissora (web i app) i a les externes (sobretot Spotify, però no només) ha estat espectacular, i el que és més rellevant és com ha conquerit un oient jove i nou oient de ràdio. No he parat de reivindicar-ho en diversos articles: L’estratègia digital de Catalunya Ràdio, Aposta pels joves i la innovació de Catalunya Ràdio i El búnquer, Crims i Adolescents XL, la fórmula exitosa de Catalunya Ràdio. Enlloc estava escrit que Catalunya Ràdio es convertís en la ràdio líder entre els joves a internet a Catalunya, i que fos l’emissora que major penetració té entre les franges d’edat més joves en el conjunt de l’Estat. L’èxit de Crims ha estat determinant en aquesta fita de la ràdio pública del país.

“L’èxit de Crims ha estat determinant en la fita de convertir la ràdio pública del país en líder entre els joves a internet”

El 2020 Catalunya Ràdio va seguir innovant. Ja havíem fet crònica negra, ja havíem fet un podcast, ja teníem una audiència molt fidel enganxada als capítols de Crims o que no volia sortir del cotxe quan l’havia estacionat però el programa encara no havia acabat a l’FM. Tocava fer una passa més, i el podcast El segrest ho va aconseguir amb el so binaural o immersiu 3D. Carles Porta va dirigir el podcast de 23 capítols sobre el segrest de la farmacèutica d’Olot, novament amb moltes veus de la ràdio. La combinació de talent intern de l’emissora, innovació tecnològica, i qualitat i rigor periodístic i radiofònic, sota la direcció de Porta i amb una dedicació també especial dels companys de Mitjans Digitals, va convertir El segrest en un nou èxit digital, i després va sonar a l’FM. El camí a la inversa, seguint la nova estratègia que ens havíem fixat.

Aquell mateix any, el 2020, Crims va ser el salt a TV3 i a l’audiència radiofònica se li va afegir una quantitat d’espectadors que superava totes les previsions. Espectadors de la televisió que no havien consumit Crims a la ràdio –en FM o digitalment– van descobrir els casos de Catalunya Ràdio a la pantalla de TV3, en una aposta de la televisió pública que venia precedit per l’èxit d’un parell d’anys abans a les ones hertzianes o al podcast. L’èxit de TV3 és, en aquest sentit, un èxit de Catalunya Ràdio, i gràcies a la bona acollida a la pantalla el fenomen de Crims s’ha fet encara més gran.

Aquest 2021, tot just iniciada la quarta temporada radiofònica de Crims, han arribat els dos màxims reconeixements als quals pot aspirar la ràdio nacional d’un país. El Premi Nacional de Comunicació, modalitat de ràdio, en tractar-se d’un guardó de la màxima autoritat del país. I el Premi Ondas, pel seu prestigi professional i perquè és la màxima fita a què aspirem els mitjans i els seus treballadors a nivell de l’Estat. Feia onze anys que Catalunya Ràdio no rebia, en solitari, un Ondas. El del 2017 va ser conjunt a totes les redaccions d’informatius de les emissores catalanes per la cobertura dels atemptats del 17 d’agost. L’anterior Ondas a Catalunya Ràdio, el 2010, va ser per la cobertura de les nevades. I anteriorment l’havien rebut els programes El matí de Catalunya Ràdio (1997) i El suplement (2005), i l’emissora Catalunya Informació (2002). Josep Cuní (1990) i Joaquim Maria Puyal (2004) també van rebre l’Ondas, el primer per dirigir i presentar El matí de Catalunya Ràdio i el segon a la seva trajectòria.

Aquest Ondas 2021 a millor programa de ràdio per a Crims de Catalunya Ràdio és un reconeixement a la ràdio de qualitat i a la ràdio pública. Atreviment, innovació, cuidar el contingut i molt de rigor per tractar casos delicats d’una realitat molt directa. La bona entesa que des del primer moment hem tingut amb Carles Porta i la confiança mútua amb què hem treballat aquests anys té com a resultat aquesta tardor de premis. Uns reconeixements que no s’entendrien sense la bona resposta de l’audiència ni tampoc sense la dedicació i excel·lència dels professionals: la direcció, els treballadors de Catalunya Ràdio, Carles Porta i la productora. Entre tots, hem posat llum a la foscor!

Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram