Catalunya Ràdio va tancar el 2020 amb la culminació del projecte de renovació, modernització i innovació iniciat per la direcció de l’emissora el 2016. El nou El matí de Catalunya Ràdio, estrenat el 31 d’agost del 2020 amb Laura Rosel al capdavant, culmina la renovació dels continguts i de la graella de la ràdio pública. La programació de la temporada 2020-2021 ha suposat una renovació profunda amb canvis a les franges de matí i nit que injecten més dinamisme en informació, entreteniment i humor i, especialment a la nit, pretenen captar una audiència més jove, un dels mandats dels mitjans públics.

La pandèmia ha impactat en la manera de fer ràdio i en la mesura de les audiències, ja que el 2020 no va tenir les tres onades habituals en un any de l’Estudi General de Mitjans (EGM), sinó només dues per la impossibilitat de fer la segona. L’última onada, la del desembre del 2020, va situar Catalunya Ràdio amb 641.000 oients diaris, un dels cinc millors registres en la història de l’emissora. Catalunya Ràdio ha estat l’emissora que més creixia a Catalunya en aquell EGM respecte al mateix període del 2019. El creixement de la ràdio pública en el darrer any ha estat del 14%, en un context en què l’audiència global de la ràdio generalista ha crescut només un 4% a Catalunya.

El consum digital de Catalunya Ràdio també ha obtingut uns registres extraordinaris, amb un creixement del 33,7% d’usuaris únics mensuals a Catalunya (680.000 usuaris únics) i un augment del 25,5% al conjunt de l’Estat (748.000), segons Comscore. Durant el 2020, Catalunya Ràdio ha assolit 49.023.327 reproduccions d’àudio, 10 milions més que l’any anterior. D’aquestes reproduccions, 26 milions provenen de les apps de Catalunya Ràdio (53,1%), mentre que 15,6 milions de reproduccions (31,9%) són al web de l’emissora. Els assistents de veu intel·ligents, una plataforma per la qual ha apostat Catalunya Ràdio amb skills pròpies d’Alexa, acumulen ja un 2,8% de totes les reproduccions d’àudio del 2020 (1.395.000). La resta de reproduccions provenen d’Spotify (3,5%), una plataforma on Catalunya Ràdio ha situat programes com Crims i El búnquer entre els més destacats en les tendències a nivell estatal. Un 3,2% de les reproduccions provenen d’iVoox, un 3,6% de TuneIn, i l’1,8% restant d’Apple Podcasts.

La nova proposta del programa insígnia de la ràdio pública, El matí de Catalunya Ràdio, dirigit i presentat per Laura Rosel, que compta amb el també periodista Albert Segura de subdirector, ha obtingut el reconeixement de l’audiència, amb 476.000 oients diaris, i ha incrementat en 46.000 els oients obtinguts pel programa en el mateix període de l’any anterior. Amb l’esclat de la pandèmia i amb la població enganxada a la ràdio, el mes de març de 2020 El matí de Catalunya Ràdio va aconseguir xifres rècord d’usuaris únics, amb 368.300. El nou El matí de Catalunya Ràdio és el mascaró de proa de la renovació d’una temporada que ha revolucionat la fórmula nocturna. Dos nous programes –El búnquer, de Peyu, Jair Domínguez i Neus Rossell, i Adolescents XL, de Roger Carandell i Juliana Canet– aporten humor transgressor i entreteniment de 10 a 12 de la nit, amb una aposta digital forta i l’objectiu de captar nous públics i audiència jove.

El búnquer s’ha estrenat, de 22 a 23 h, i ha aconseguit 70.000 oients diaris en el seu primer EGM, el de desembre del 2020. Ha incrementant un 69% l’audiència de Catalunya Ràdio en aquesta franja respecte al mateix període de l’any anterior. La ràdio pública no aconseguia un registre de 70.000 oients en aquesta hora de la nit des de la temporada 2002-2003. Tant El búnquer com Adolescents XL han tingut un gran impacte en el consum digital, ja que cadascun supera el mig milió de reproduccions al canal de YouTube de Catalunya Ràdio. Tots dos programes s’emeten per l’FM, però en l’entorn digital es difonen en el format de “ràdio visual”, és a dir, amb vídeo. El búnquer i Adolescents XL han tingut un gran impacte a les xarxes socials i han contribuït a captar públic jove per a la ràdio pública.

Catalunya migdia, amb Òscar Fernández i Empar Moliner, de 14 a 16 h, es manté durant el 2020 com l’informatiu més escoltat a Catalunya de dilluns a divendres, amb 132.000 oients diaris. Amb l’esclat de la pandèmia, el programa informatiu líder va aconseguir 210.000 usuaris únics al web i l’app. El programa Popap, de Mariola Dinarès, acumula 65.000 oients diaris de 13 a 14 h. Estat de Gràcia, amb Roger de Gràcia, disposa de 67.000 oients diaris de 16 a 18 h. El programa esportiu Tot costa, amb Jordi Costa i Sònia Gelmà, també incrementa l’audiència i aconsegueix 87.000 oients diaris.

Catalunya nit, amb Kílian Sebrià, tanca el 2020 amb 56.000 oients, i és líder de la seva franja. Al març va arribar als 141.200 usuaris únics a internet. La nit dels ignorants 3.0, de Xavier Solà, amb 53.000 oients, també aconsegueix el lideratge a l’EGM del desembre del 2020, després d’haver avançat l’horari d’emissió a les 12 de la nit, una demanda de l’audiència. A nivell digital, el programa històric de la casa va aconseguir la seva millor dada en audiències digitals amb 58.800 usuaris únics.

El suplement, amb Roger Escapa, obté els dissabtes 317.000 oients, i els diumenges en té 293.000; és el segon programa més escoltat de Catalunya Ràdio. Al març, la seva audiència digital va escalar fins als 189.100 usuaris únics. El magazín esportiu Tot gira, amb David Clupés, aconsegueix 131.000 oients els dissabtes, i 136.000 els diumenges. L’informatiu de cap de setmana Catalunya migdia, amb Neus Bonet i Maria Guixà, es manté com l’informatiu més escoltat.

Pel que fa als programes del cap de setmana, Crims, de Carles Porta, aconsegueix 45.000 oients –al març va obtenir 235.600 usuaris únics–; Les dones i els dies, de Montse Virgili, n’obté 52.000, i iCatExprés arriba als 26.000. Tots tres programes lideren els dissabtes les seves franges horàries. Diumenge, En guàrdia!, amb Enric Calpena, també lidera la seva franja amb 26.000 oients.

Entre les novetats de la temporada 2020-2021 destaca el programa dirigit al públic familiar Kids XS, de Pau Guillamet i Txell Bonet, els dissabtes de 13 a 14 h. Aquesta proposta provinent d’iCat va orientada a les famílies i els infants, on l’oci, la cultura i l’entreteniment per als més petits de la família són protagonistes. L’altra gran aposta de la temporada té format digital i ha estat la continuïtat de la nissaga estrenada amb el podcast Tor, tretze cases i tres morts i el programa exitós Crims, de Carles Porta. El segrest és la nova sèrie de no-ficció de Catalunya Ràdio, que un cop més ha innovat amb un contingut enregistrat amb tecnologia de so immersiu que ofereix una experiència d’escolta més intensa, encara, que la que van viure els seguidors de Tor i de Crims. El segrest ha acumulat durant el 2020 733.000 reproduccions, i ha contribuït al lideratge de Catalunya Ràdio en el format del podcast.

Una altra de les novetats digitals del 2020 ha estat l’aparició, per primer cop a la ràdio pública del país, d’un programa de temàtica LGTBI, que es va estrenar en format podcast a l’octubre. El programa Ja m’entens, de David Àvila, ofereix una realitat molt diversa i moltes vegades poc coneguda o desconeguda pel públic majoritari. Finalment, Catalunya Ràdio ha fet el pas per donar veu a la diversitat sexual dels habitants del país.

L’emissora musical i cultural iCat ha estrenat Rumescu, un podcast d’humor sobre la premsa rosa, i s’ha convertit en el primer espai d’humor d’iCat. El celobert, de Lluís Gavaldà, ha celebrat durant el 2020 el programa número 1.000 amb un concert d’homenatge als Beatles. iCat ha estrenat iCat a casa, un programa cultural diari fet des de casa, comandat per Albert Miralles, per donar sortida des de la ràdio pública a la informació relacionada amb el sector cultural davant la crisi del coronavirus. Els experts, d’Albert Miralles, Laia Vidal i Roger Seró, s’ha reforçat amb l’activista cultural Estela Ortiz i el youtuber Marc Lesan. A l’octubre, iCat ha estrenat SerieSelektor, un nou programa de sèries amb Sílvia Comet.

Malgrat la pandèmia i la disminució de l’activitat musical arreu d’Europa, Catalunya Música ha mantingut la relació amb la Unió Europea de Radiodifusió (UER) i ha ofert 85 concerts enregistrats a Catalunya, una xifra que està molt per sobre del que s’ha fet a països com Suïssa, Dinamarca, Finlàndia, Islàndia, Espanya, Noruega o Portugal. Durant el 2020 les emissores de la UER han fet 620 peticions a Catalunya Música, amb una mitjana de 7,3 peticions per concert. Catalunya Música també ha participat durant el 2020 en diverses accions musicals organitzades per la UER –com Women Music o Voices– i que s’han dut a terme simultàniament amb desenes d’emissores europees. Al mateix temps, l’emissora de clàssica de Catalunya Ràdio ha complementat les dues franges diàries de jazz amb l’obertura d’un espai de concerts jazzístics en cap de setmana amb les millors formacions nacionals i internacionals. També destaca la posada en marxa de Músiques empoderades, un programa setmanal que dona veu a tres dones músiques, joves i amb actitud crítica, i en el qual es posen en qüestió tots els temes del món de la música clàssica que s’han de revisar. Durant el 2020, Catalunya Música també ha emès la Marató Beethoven, 24 hores de programació ininterrompuda dedicada al gran compositor en el 250è aniversari del seu naixement.

El lideratge de Catalunya Ràdio entre els usuaris joves a internet, on la ràdio pública és la primera entre aquest públic, i el creixement de consum digital experimentat els últims anys han merescut un impuls nou a l’aplicació per a mòbils i tauletes. La temporada de ràdio va començat amb una nova app de Catalunya Ràdio que millora el disseny i la usabilitat per seguir posant l’usuari al centre de les decisions. Amb la nova aplicació mòbil, augmenten els consums d’àudio i dels continguts de ràdio visual de Catalunya Ràdio, iCat i Catalunya Música, l’emissora generalista i les temàtiques que aposten per una evolució del concepte de ràdio tradicional que encaixi més bé en l’entorn digital.

Venint d’una temporada 2019-2020 marcada per l’impacte de la Covid-19, que ha suposat un esforç i un compromís extraordinaris per part dels professionals de Catalunya Ràdio, i d’un estiu també extraordinari per la situació derivada de la pandèmia, en què els professionals de les quatre emissores públiques han excel·lit en el servei públic i el compromís amb l’audiència, l’exercici 2020 ha estat d’alta intensitat informativa per la crisi sanitària, econòmica i social, per a la qual els treballadors de Catalunya Ràdio, Catalunya Informació, iCat i Catalunya Música han demostrat estar preparats.

Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram